Amerikaanse analisten over PS3
Sony heeft de prijs van de PS3, die op $600 ligt, verdedigd door te zeggen dat het eigenlijk een koopje is voor de hardware die het apparaat bevat. DFC redeneert echter dat 90% van de consumenten weinig interesse heeft in iets als Blu-Ray, en slechts een kleine minderheid de toegevoegde waarde in zal zien van de niet game-gerelateerde audio-visuele mogelijkheden die de PS3 te bieden heeft.
DFC gebruikt de volgende vergelijking om Sony's huidige strategie te omschrijven. Het is alsof Coca-Cola niet alleen met een nieuwe formule zou komen, maar tegelijkertijd ook zou overstappen van de productie van frisdrank voor de massa naar de productie van wijn voor fijnproevers. Er is uiteraard wel een markt voor een apparaat zoals de PS3, met zijn uitgebreide mogelijkheden, maar hier zitten weer twee mankementen aan volgens DFC. Ten eerste mik je opeens op een heel andere groep consumenten en ten tweede is deze groep vele malen kleiner dan de middenklasse die ook grotendeels werd bereikt met de PS2.
DFC zegt dat een launchprijs van $600 op zich nog wel kan, maar dat Sony dan toch binnen een jaar drastische prijsverlagingen zal door moeten voeren om de PS3 met de feestdagen van 2007 massaal aan de man te brengen. En zelfs als Sony dit allemaal perfect zou uitvoeren, is het volgens DFC niet ondenkbaar dat we over twee jaar een nieuwe marktleider op de console- markt hebben.