Echte kledingzaak opent winkel in Second Life

Bernd (Retuobak)
De Amerikaanse kledingzaak American Apparel heeft een virtuele winkel geopend in de MMORPG Second Life. In de virtuele winkel, die als voornaamste doel heeft om verkopen in de echte winkels van de firma te verbeteren, kosten alle items $1 of minder.

Sinds de opening van de winkel, 11 dagen geleden, zouden aldus de web services director van het bedrijf al meer dan 2000 items verkocht zijn voor $1 of minder. Om de interesse onder het virtuele winkelende publiek nog verder te verhogen zal American Apparel vanaf volgende maand zelfs virtuele verkopers gaan recruteren onder de spelers van Second Life. Tevens zal American Apparel de game gebruiken om te kijken hoe de eerste jeans-lijn van de hand van het bedrijf ontvangen wordt, zo'n twee maanden voordat de jeans te koop zijn in de winkel.



Om de koppeling tussen Second Life en de echte wereld te vergroten zal men bij elke virtuele aanschaf eveneens een kortingsbon van 15% ontvangen voor de echte winkels. Toch is de winkel niet zonder controverse, een groep spelers van Second Life protesteerde al tegen het gebruik van seksueel suggestieve reclame.

American Apparel heeft nog niet veel geld verdiend aan Second Life, waarschijnlijk minder dan een enkel winkelpand verdient in een dag aldus Pacific Crest Securities analist Evan Wilson. Aldus Wilson is dit idee niet nieuw en gebruikt men een vergelijkbaar business model in het paradijs van MMO-gaming, Zuid-Korea. Daar kunnen spelers door middel van micro-transactions bij verscheidene games accessoires kopen voor hun avatars. Deze vorm van gamen wordt aldus Wilson pas verkend in de Verenigde Staten.

Avatars aanpassen is erg populair geworden de laatste jaren. Meer dan 7 miljoen mensen loggen in op Yahoo's avatar-site waar mensen een virtuele avatar kunnen maken en aankleden om mee te chatten. Volgens een vertegenwoordiger van American Apparel wilde de winkel wat rekenen voor de kleren zodat ze waarde zouden krijgen, het doel was echter niet direct om winst te maken in de virtuele wereld. Wel zegt men te leren van de ervaring die men opdoet.