Time Journalist speelt met Nintendo's Wii

Chris (afterparty05)
Time journalist Lev Grossman heeft onder toeziend oog van Nintendo god Shigeru Miyamoto mogen spelen met de Nintendo Wii, en de achterliggende gedachte van de console met hem besproken.

Volgens Miyamoto is het doel van de console om vooral niet-gamers aan te spreken, omdat huidige consoles met hun vele knoppen en mogelijkheden veel te moeilijk zijn om als niet-gamer onder de knie te krijgen.

De journalist speelt de nieuwe WarioWare en prijst de intensiviteit die het spelen van een spel met zich meebrengt: door de motion-sensor worden alle bewegingen perfect opgepikt en in 1 minuut plet hij een vlieg, vangt een vis, doet aan gewichtheffen en danst de hula-hoep. Maar interessanter: hij speelt Zelda: Twilight Princess met de controller! Eerst is het een zwaard, dan een hengel, dan een pijl en boog! De vele mogelijkheden van de controller en het gemak lijken perfect uitgewerkt.

Miyamoto voegde nog toe dat zij vooral geluisterd hebben naar de non-gamers, in plaats van de hardcore-gamers, en dat zij daardoor een toegankelijk maar ook uitdagend systeem hebben kunnen bouwen. Afgezien van de hardware, is er ook nagedacht over de software: specifieke vroeger onbereikbare doelgroepen werden succesvol benaderd, zoals het Brain Training dat op ouderen gericht was, en Animal Crossing welke origineel voor mannen van 30 a 40 ontwikkeld was, maar net als Nintendogs veel niet-gamende meisjes overhaalde zich in de wondere wereld van games te begeven.

Tenslotte laat Nintendo zien dat design belangrijker is dan technologie. Met hun looks weten zij (net als de Ipod, welke technisch gezien ook niet de beste mp3-speler is) iedereen ervan te overtuigen dat wat zij bieden beter is dan de graphics.

Hopelijk binnnenkort op de E3 meer!