THQ: Wii verreweg het goedkoopste om voor te ontwikkelen

Bernd (Retuobak)
THQ maakte gisteren haar kwartaalcijfers bekend, en gebruikte tevens de gelegenheid om haar plannen voor de toekomst uiteen te zetten. Op meerdere momenten tijdens de presentatie had THQ CEO Brian Farrell het over ontwikkelen voor Nintendo's next-gen console, de Wii, en de reacties van THQ op haar eerste titels.

Farrell merkte onder andere op dat een van de dingen wat THQ wel bevalt aan het platform zijn de ontwikkelingskosten. De ontwikkelingskosten voor een Wii game komen niet eens in de buurt van die voor een PS3 of Xbox 360 game. Volgens Farrell was dit bemoedigend omdat THQ aldus hem een portfolio heeft die de massa van de Wii-gamers zal bevallen. Een onlangs al aan de pers gepresenteerde Spongebob game is een onderdeel daarvan.

Naast een Spongebob game heeft THQ eveneens voor een andere Nickelodeon-serie, Avatar: The Last Airbender, een game in ontwikkeling. Daarnaast is THQ ook bezig aan een game gebaseerd op de nieuwe Pixar film, Cars.

Farrell bevestigde tevens nogmaals dat het werken op de Wii sterk lijkt op het werken op de Gamecube. Ondanks dat hij toegaf zelf geen development-professional te zijn liet hij weten dat de Wii geen volledig nieuwe programmeeromgeving was voor de ontwikkelaars en er waren dus al veel tools beschikbaar om mee te werken. Zelf schatte hij de ontwikkelingskosten van een Wii game op die van een kwart tot de helft van een Xbox 360 of PS3 titel.

Nu is het enkel afwachten of wij gamers ook een kwart tot de helft van de prijs gaan betalen voor Wii games of dat al het geld in de zakken van publishers en Nintendo verdwijnt.

Met dank aan knater voor het melden van dit bericht