Revolution specs bekend gemaakt!
De CPU, IBM's 'Broadway', zou geklokt zijn op 729 MHz. Dit is meer dan de 485 MHz die de GameCube bevatte, maar nog net iets minder dan de 733 MHz van de oude Xbox. De Xbox 360 draait op 3,2 GHz. Uiteraard zeggen deze getallen niet alles, aangezien de structuur van de processor zo kan zijn gemaakt dat hij alsnog effectiever werkt. Bovendien is het aantal MHz van de processor maar een deel van de totale berekening.
De GPU, de 'Hollywood' van ATI, draait op zo'n 243 MHz. Die van de GameCube had 162 MHz, de oude Xbox had een GPU met zo'n 233 MHz.
"The 'Hollywood' is a large-scale integrated chip that includes the GPU, DSP, I/O bridge and 3MBs of texture memory," aldus een studio.
Het intern geheugen: de hoofdchip van de Revolution zal 24 MB (1T-SRAM) groot zijn. In toevoeging daartoe is er nog een chip van 64 MB aanwezig. Het totaal is dus 88 MB; twee keer zo veel als de GameCube, 24 MB meer dan de Xbox. De Xbox 360 en PlayStation 3 draaien allebei op 512 MB RAM.
Uiteindelijk kan je dus tot de conclusie komen dat, qua pure kracht, de Revolution ongeveer twee maal zo sterk zal zijn als de GameCube. Echter, de Xbox 360 en PlayStation 3 liggen nog ver voor op dit vlak. Uiteraard is het, zoals Nintendo al vele malen heeft verkondigd, niet de bedoeling om puur op grafische kracht te draaien. De console zou volgens Iwata dan ook niet hoeven te concurreren met de 360 en PS3, maar zou een aparte markt aan moeten spreken. Of deze tactiek zal gaan werken moeten we nog zien als de console eind dit jaar gereleased wordt.
