China: Anoniem gamen verboden

Steven (Steeven)
Gamers uit China die voornamelijk onder alter ego's spelen zullen binnenkort hun ware identiteit moeten prijsgeven. Deze maatregel wordt genomen omdat er veel mensen zijn die te veel tijd in de virtuele wereld steken.

Al vanaf juni zullen spelers verplicht bepaalde technologie moeten laten installeren die vraagt naar hun ware identiteit en identificatienummer. Zeven bedrijven hebben vorig jaar al een proef gedraaid met deze software. Op dit moment zijn er al meer dan honderd Chinese games onspeelbaar voor gamers, tenzij zij zich laten registreren. Om ervoor te zorgen dat spelers geen nepnamen en dergelijke opgeven zal er nauw samengewerkt worden met de politie die zal controleren of de gegevens kloppen.

Met de software kan er achterhaald worden hoe lang iemand een bepaalde game speelt. Aan de hand van die gegevens kan er ingegrepen worden als het speelgedrag de spuigaten uitloopt.

"[...]
"Using a system of real names is to standardize the Internet games network market and promote the stable and healthy development of the games industry," Wang Feng, vice chairman for Jinshan Software Company, was quoted by the Beijing newspaper Daily Messenger saying.

The paper, however, also quoted a teenager saying gamers will lose the fun of playing different roles anonymously in virtual reality when they have to register their real identity.
[...]"


Er zijn al eerder pogingen gedaan om het online gamen in te perken. Zo is er vorig jaar gebruik gemaakt van software die de gamer na een bepaald aantal uren automatisch afmeldt.

Uit statistieken van China Internet Network Information Center blijkt dat er tegen het einde van 2005 al ruim 111 miljoen mensen in China gebruik maakten van het internet. Van die 111 miljoen zijn 20 miljoen online gamers.