Activision mag Call of Duty 2 reclames niet meer uitzenden

Maarten (kepler)
De Advertising Standards Authoriy (de Engels reclame code commissie) heeft drie klachten binnen gekregen over de TV-reclames voor twee games van Activision. Het gaat om de games Call of Duty 2 en CoD2: Big Red One. De klacht was dat de reclames voor deze games misleidend zijn en de ASA heeft gezegd dat deze reclames niet meer mogen worden uitgezonden in de huidige vorm.

Dit zal waarschijnlijk flinke gevolgen hebben voor de gehele games-industrie. In de games-industrie worden heel vaak prerendered filmpjes en screenshots gebruikt om een game te promoten. Activision heeft dit dus ook gedaan in de reclame voor de CoD2 games. Tijdens deze filmpjes werden er beelden vertoond die vele malen mooier zijn dan de echte game en de klacht was dus dat de consumenten op deze manier misleid worden.

Activision zegt dat het gebruik van pre-rendered materiaal heel gewoon is en dat niemand ze heeft verteld dat het niet acceptabel is om dit materiaal te gebruiken in een reclame-campagne. Ze zeggen dat ze gehandeld hebben in goed vertrouwen. Deze uitleg vind de ASA niet voldoende en de reclames kunnen de prullenbak in.

Deze maatregel zal flinke gevolgen hebben voor andere ontwikkelaars die pre-rendered materiaal gebruiken. De verwachting is dat volgende klachten zullen worden vergeleken met deze zaak en dat dit soort praktijken verboden worden.