Gran Turismo 4 is niet zoals in het echt

Arjen (Mr_Belvedere)
Verslaggever Marc McClusky had onlangs het geluk om in een echte Ford GT te mogen rijden op het Laguna Seca circuit.

Aangezien dit circuit ook in Gran Turismo 4 zit, besloot hij zich ook voor te bereiden met de hulp van zijn PlayStation. De werkelijkheid bleek heel wat anders in elkaar te zitten. Een computerspel, hoe goed ook, kan je niet voorbereiden op het immense fysieke wat heel erg snel rijden is. In de auto wordt je lichaam heen en weer geschud terwijl je probeert de auto op de baan te krijgen.

"[...]
In the past, I've said that race drivers aren't athletes. I viewed them as people who had exquisite reflexes and skill, but who didn't necessarily have athletic ability. I was wrong. Driving fast is really hard, physical work, and race drivers are definitely athletes.
[...]"


Verder gaat het controleren van een echte racewagen stukken intensiever. De besturing is veel inventiever en heeft geen aan/uit gevoel zoals in games.
"[...]
But there are some things in the physical world that games can't capture. The most famous feature of Laguna Seca is "The Corkscrew," a turn complex where you crest a steep hill, and then plunge more than 100 feet down the other side as you turn hard left and right.

In the game, it's difficult. In real life, it's like driving off a cliff.
[...]"


De game is prima om een feeling van het circuit te krijgen, maar voor professionals stelt een computergame bar weinig voor.

"Vroeger hadden de mensen die de circuits kennen alle voordelen, nu kent iedereen de tracks al voordat je er op hebt gereden", aldus Andy Slankard, engineer bij Ford.