Dat was ik niet, dat was een neger!

Alex (Lexie)
Dit stereotype komt te veel voor in games volgens Mario Armstrong. Als er zwarten in een game voorkomen dan is het altijd tuig en plegen ze alleen maar misdaden. Hij zegt dat dit wordt veroorzaakt doordat games door blanke jonge mensen worden gemaakt voor blanke jonge mensen. Zo'n 80% van de programmeurs bestaat uit blanken, de andere 20% wordt gevormd door de minderheden. Waar vroeger vooral sekse-stereotypes onder vuur lagen lijkt de discussie zich nu te verplaatsen naar de rassen-stereotypes.

Armstrong wil hier wat aan doen en heeft "the Urban Video Game Academy" opgericht, een soort van 'boot camp' waar minderheden de basis leren van spellen ontwikkelen. De organisatoren hopen dat zo een nieuwe generatie ontstaat die gamekarakters ontwikkelen die verder gaan dan de gebruikelijke stereotypes.

De interesse voor de workshops is erg groot, wat niet erg verrassend was voor de organisatoren. Zwarte jongeren tussen de acht en achttien jaar spelen gemiddeld anderhalf uur games per dag. Dat is dertig minuten meer dan de tijd die de gemiddelde blanke jongere aan gamen besteedt. Ze zijn er dus veel mee bezig en ze zijn vast ook geinteresseerd in de ontwikkeling ervan, aldus de organisatoren.