Nieuwsberichten over games beïnvloeden koper

Steven (Steeven)
Een onderzoeksbureau met de naam Phoenix Marketing International (PMI) heeft ontdekt dat gewelddadige en/of pornografische videogames die in het nieuws komen, vaak invloed hebben op de koper.

Een aantal mensen werd gevraagd wat voor invloed bepaalde nieuwsberichten hebben op hun toekomstige aankoop. Een derde van de mensen gaf aan dat zij op basis van die nieuwsberichten hun toekomstige aankoop wijzigen.

Omdat het onderzoek over gewelddadige videogames ging werden er ook andere vragen gesteld. Zo was ruim 75% het erover eens dat de Entertainment Software Rating Board (ESRB), een organisatie die bepaalt vanaf welke leeftijd een game gespeeld mag worden, goed werk doet. Deze grote meerderheid vindt ook dat het de taak van de ouders is om er op te letten welke videogames hun kinderen spelen.

Ook werd de vraag voorgelegd of videogames geschikt zijn als trainingmateriaal, voor bijvoorbeeld reflexen. Ongeveer 54% gaf aan dat ze videogames zien als vermaak, niet als trainingsmiddel. Meer dan 66% zei dat ze het spelen van videogames niet zien als een bezigheid voor alleen kinderen. Ook voor volwassenen moet het normaal zijn een videogame te spelen, ook al is de game gewelddadig. Opvallend was dat non-gamers het spelen van games juist wel zien als een bezigheid voor kinderen.

Deze resultaten zijn gebaseerd op een artikel van PMI. Ongeveer 300 interviews zijn gebruikt als meetinstrument. De cijfers van dit onderzoek zijn voor 95% betrouwbaar.