Meeste kinderen gamen dagelijks

Astrid (lizardtattoo)
Het onderzoeksbureau JuniorSenior Research heeft via het zogenaamde
'Dat vind ik er van!'-researchplatform onderzoek gedaan naar het gamegedrag van 4.000 kinderen tot 15 jaar. Dit platform bestaat uit een onafhankelijk netwerk van kinderwebsites die zich specifiek op de doelgroep 6-15 jaar richten.

Uit de resultaten blijkt onder andere dat 61% van de kinderen iedere dag games speelt. Tweederde van hen speelt het liefst op de PC. Verrassend genoeg komt dat niet omdat deze games het makkelijkst te kopiëren zijn; slechts 12% van de kinderen zegt wel eens een spel van een vriendje of vriendinnetje te kopiëren. Bijna veertig procent spaart zelf om een game te kopen. Dit geldt met name voor iets oudere kinderen die doorgaans wat meer zakgeld krijgen en wat fanatieker zijn; bij kinderen tot 9 jaar is het percentage iets lager (36%)

De gamesaankopen vinden meestal plaats in een speelgoedwinkel (in 54% van de gevallen). Oudere kinderen komen ook vaak in een gamesspeciaalzaak en zijn actief op zoek naar games. Jongere kinderen krijgen daarentegen vaker een game kado of lopen er toevallig tegenaan in een winkel (passief aankoopgedrag).

De informatie over games halen de kinderen uit diverse bronnen. 92% van de kinderen geeft aan wel eens reclame voor een game te zien. Dit is in de meeste gevallen op televisie (63%). Op internet ziet 15% van de kinderen reclames voor games en in tijdschriften krap 11%. Oudere kinderen komen daarbij vaker in aanraking met reclame in tijdschriften en folders. Toch is reclame niet de belangrijkste bron van informatie als het gaat om nieuwe games: 26% van de kinderen hoort via reclame voor het eerst iets over een neiuw spel. Een derde (32%) wordt door vriendjes op de hoogte gebracht over nieuwe games en bij 11% gebeurt dit via een introductie of demonstratie op televisie. Voor jongere kinderen zijn ouders en andere familieleden een belangrijke informatiebronnen terwijl oudere kinderen verschillende media als informatiebron gebruiken.