Urban Gaming

Arjen (Mr_Belvedere)
Met alleen je kleren aan en een gsm word je achtergelaten op de Tower Bridge. Een vrouw in het zwart loopt langs en je ontvangt opeens een sms-je: "Volg de vrouw in het zwart".

Welkom bij Uncle Roy All Around You. Voor één dag ben je de hoofdpersoon in een experimentele game die zich afspeelt in de straten van London.

De urban-gamer gebruikt de huidige technologieën (GPS, mobiele telefonie en camera's) om te spelen in het echte leven. Andere voorbeelden zijn "geocoaching", waarin je met je GPS op jacht gaat naar een schat.

"De beperkingen in de normale omgeving maken het spel interessant", spreekt Michele Chang, werkzaam bij Intel in Portland Oregon. Ze begon vorig jaar met een sociaal experiment en creëerde de game Digital Street Game. Voor zes maanden lang kon je in New York proberen zo veel mogelijk "land te veroveren" door diverse opdrachten en stunts uit te voeren op publieke plaatsen. Eén van de opdrachten was bijvoorbeeld hinkelend over het zebra-pad te gaan terwijl je een hot-dog vasthoudt.

"Mensen zijn meer gereserveerd dan je denkt", aldus Chang. Sommigen deden er alles aan om niet op te vallen en speelden diverse opdrachten op de daken van de gebouwen. Anderen maakte het niet zoveel uit en verkleden zich zelfs als de spookjes in Pac Man om andere spelers te achtervolgen.

Tim Söderlund, werkzaam bij het softwarehuis It's Alive in Stockholm spreekt over een evolutie in gamen. "Ik denk dat we meer en meer games zullen zien die gebaseerd zijn op, of zelfs deelnemen aan, je echte leven"

Uncle Roy All Around You is een dergelijk spel. Ontwikkeld door Steve Benford van de universiteit van Nottingham als een onderdeel van het "Integrated Project on Pervasive Gaming", oftewel iPerG.

Je hebt een uur om Uncle Roy te vinden, dankzij de hints die je gsm afbeeldt. Elke keer als je je verplaatst geeft de gsm de positie door op een virtuele kaart, wat andere spelers weer in staat stelt om je te achtervolgen. Diverse straatartiesten, genaamd de Blast THeory, schaduwen je als spionnen. Ze zullen ook proberen je op het verkeerde pad te brengen.

Een ander voorbeeld van een gsm-spel is een variant op de lightcycles in de film Tron. Twee spelers, die elkaar nog nooit eerder hebben gezien, rijden door een stad. Net als in de film laat je een spoor achter, dat op je gsm te zien zal zijn.

Tevens spelen al meer dan 30.000 mensen in Zweden, Rusland, Ierland, Finland en China het spel BotFighters. Dit spel is een variant op Dungeons & Dragons en is ook gemakt door It's Alive. Kom je in het domein van een medespeler, dan dien je elkaar via sms uit te dagen en zo diverse "gevechten" te houden.

In Canada heeft Simon Woodsite een heuse schattenjacht ontwikkeld. Je maakt hier niet gebruik van GPS, maar meer van hints. Je zoekt naar codes in het landschap (Semacodes) die dankzij speciaal ontwikkelde software door je telefoon gedecodeerd wordt.

De console makers blijken ook enthousiast. Gizmondo lanceert binnenkort het spel Colors. Een spel waarin je een normaal arcade spel speelt om credits en geld te verdienen. Met die verdiensten kun je stukken grond "aanschaffen". Bijvoorbeeld dat van een internetcafé. De geïntegreerde GPS vertelt het je als je op iemand anders' "grond" staat en de console daagt je uit om het te veroveren.

Ze willen echter nog veel verder gaan met een game die de digitale camera ook gebruikt. Virtuele creatures leven op specifieke GPS coordinaten en wanneer je die locatie met je camera bekijkt, kun je het beestje zien. Even mikken en schieten maar.

De softwareontwikkelaars kampen echter wel met het probleem "cyber-stalking". Hoe zorg je ervoor dat het voor iederen veilig blijft, vooral voor kinderen. Maar zal Urban Gaming er ook in slagen iedereen van de bank af te krijgen?