Gamen is verslavend

Maarten (kepler)
Ongeveer één op de acht gamers is verslaafd aan videogames. Verhalen van verwaarloosde kinderen, slaaptekort, zelfmoord en scheidingen zijn tegenwoordig niet vreemd meer en steeds meer mensen worden slachtoffer van de nieuwste verslaving: game-verslavingen.

Er zijn een aantal onderzoeken die al een tijdje lopen. Gamers die echt verslaafd zijn aan games vertonen dezelfde symptonen als alcohol- of drugsverslaving. "Online games are the most addictive because of the tremendous peer pressure not to stop," aldus Walsh, een psycholoog die onderzoek naar game-verslaving heeft gedaan."Very often, the rest of the group will threaten to kick you out of the team." Volgens Walsh is de fantasy online role playing game Everquest één van de meest verslavende games.

Walsh zegt ook dat een klein gedeelte van de gamers extreme symptonen vertoond. Een jonge vrouw heeft tegen hem toegegeven dat ze haar baby heeft verwaarloosd. Ze liet de baby urenlang huilen in de kamer naast haar terwijl ze een spelletje speelde. Een ander voorbeeld is vrouwen die van hun man scheidden omdat ze te veel games speelden, of mannen die hun baan verliezen vanwege games.

Ook jonge kinderen kunnen compleet verslaafd raken aan games; sommige kinderen spelen meer dan 70 uur per week video-games. Een 12-jarige speelt de hele nacht tot een uur of vijf om daarna in slaap te vallen. "The mother said he threatens to kill her, or himself if the parents make him stop. The psychiatrist told the mom not to make him stop."

Om de verslaafden te helpen zijn er verschillende organisaties opgericht: zoals bijvoorbeeld "Mother's against Videogame Addiction and Violence (MAVAV)" en "On-Line Gamers Anonymous". Liz Woolley heeft de On-Line Gamers Anonymous opgericht in 2002 nadat haar zoon zelfmoord heeft gepleegd. De jongen was onder andere verslaafd aan Everquest, GTA en Socom.

Experts zeggen dat vooral pubers vatbaar zijn voor een verslaving aan videogames, omdat ze in een game controle hebben over wat er gebeurt. Hierdoor krijgen ze een extra gevoel van zelfvertrouwen, iets wat pubers meestal niet echt hebben. "The feelling of mastery and control are additional elements likely to affect teenagers." volgens Walsh.

Een aantal symptonen van game-verslaving aldus de MAVAV-website: de verslaafden brengen het grootste deel van de dag door in huis of in hun kamer en komen alleen maar naar buiten voor sanitaire behoeftes en eten. Net als veel verslaafden is er volgens hun helemaal geen probleem en kunnen ze stoppen met de game wanneer ze maar willen, terwijl dit niet het geval is.

Een ander probleem van de game-verslaving is dat de verslaafden blootstaan aan extreem geweld in video-games. In een onderzoek onder 81 games, gedaan door de Harvard Universiteit, blijkt dat 98% van de games geweld bevat en dit geweld neemt 37% van de tijd in beslag. In 77% van de tijd gingen de karakters in de game een gewelddadige dood tegemoet en de onderzoekers hebben 12000 virtuele moorden gezien in 95 uur aan gameplay.