Gamers geven gemiddeld $700 per jaar uit aan games

Dirk (Vagere_Hein)
Volgens een onderzoek van IGN besteden gamers per jaar 700 dollar aan gamessoftware. Hierbij kocht 90% van de consumenten haar producten in normale winkels, maar eenderde van de respondenten gaf ook al aan dat ze regelmatig via online winkels games kopen. Uit de studie van IGN, welke onder 5000 respondenten gehouden is die IGN.com en gamespy.com bezoeken, kon geconcludeerd worden dat:
- gemiddeld meer dan 700 dollar per jaar uitgegeven wordt, waarvan 341 aan consoletitels, 233 dollar aan PC-titels en 140 dollar aan accessoires.

- gamers anderen beïnvloeden. De respondenten zeggen dat ze gemiddeld vijf à zes mensen per maand advies geven over computer-, console- en gamesgerelateerde zaken.

- meer dan 90% van de respondenten van het mannelijke geslacht is.

Als het aankomt op het kopen van games, dan baseren gamers zich op gamereviews en media zoals trailers, screenshots en demo's.

- mensen die games kopen doen veel onderzoek online voordat ze games kopen.

- Reviews hebben invloed. 25% van de respondenten stelt dat ze zwaar beinvloed worden door hetgeen recensisten schrijven over de titels die ze overwegen te kopen.

- Reviewscores en mond-op-mondreclame zijn vervolgens het meest invloedrijk. Daarna volgen demo's.

- Weinig respondenten kiezen hun games gebaseerd op de reputatie van de publisher of de developer.

- Websites van publishers en advertenties in papieren media waren de minst invloedrijke factoren.


Consumenten die online kopen, kopen gemiddeld de meeste titels. Uit het onderzoek bleek dat:
- consumenten die online hun games kopen, er gemiddeld vijf per maand kopen.

- consumenten die hun games liever bij normale winkels kopen gemiddeld ongeveer drie games per maand kopen

Consumenten kopen meestal meerdere soorten games. Bijna 80% van de respondenten koopt aktiegames, 72% koopt RPG's en 70% koopt first person shooters. Andere genres die door veel gamers gespeeld worden zijn: adventuregames, beat 'em ups, real time strategy en oorlogsgames.


Het huren van videogames is een populaire manier voor gamers om te bepalen of men een game wil kopen:
- meer dan 50% van de respondenten huurt videogames. Gemiddeld ongeveer elf per maand.

- meer dan 60% van zij die huren zeggen dat ze de game die ze gehuurd hebben uiteindelijke kopen. Het onderzoek maakt hierbij overigens geen onderzoek in het tijdstip van aankoop, aangezien het onduidelijk blijft of die games meteen gekocht worden of dat gewacht wordt totdat een titel afgeprijst is.


Hoewel het aantal mensen dat ondervraagd is erg groot is, kunnen er vraagtekens gezet worden bij in hoeverre de conclusies gegeneraliseerd kunnen worden naar alle gamers. De deelnemers aan het onderzoek waren immers ofwel bezoeker van ign.com of gamespy.com en dat is iets wat casual gamers minder snel zullen doen.