De deconstructie van de onwerkelijkheid

Dirk (Vagere_Hein)
Dat de manier waarop de werkelijkheid in games weergegeven wordt sommige mensen fascineert, toont de Evidencia#000-expositie aan. Deze expositie poogt een beeld te geven van wat er aan het einde van een game overblijft als de rook opgetrokken is en de held lang en breed vertrokken is. Het resultaat is een bloederig geheel.

John Paul Bichard licht zijn expositiekeuze toe met de uitleg dat hij gefascineerd is door de manier waarop de forensische ruimte het 'bekende' vervreemdt sinds hij een fataal motorongeluk aanschouwde tijdens de spits in hartje Londen, waar men binnen een uur de straat afgesloten had. De resulterende steriele ruimte zorgde voor een macabere aanblik: "Zo'n soort steriele ruimte, waar elk spoor van activiteit, ieder fragment of stukje afval potentiële significantie toegekend krijgt, waar wetenschappers ingezet worden om de gebeurtenissen te analyseren en te deconstrueren, is een direct contrast met het first person shootergenre, waarin spelers bloedbaden en vernietiging aanrichten om maar verder in het level te komen. Hier wordt namelijk ontzettend veel bewijs achtergelaten met geen duidelijke gevolg. Wat zou er gebeuren als de game gevolgen had? Wat zou er gebeuren met de overblijfselen?"

Ga naar de website om de hele expositie te bekijken.