Sony krijgt produktie PSP niet opgeschroefd

Alex (Lexie)
Het is al langere tijd bekend dat er een groot tekort aan PSP's heerst en de beschikbare apparaten worden vaak tegen woekerprijzen verkocht. Sony is echter niet in staat de produktie zodanig op te schroeven dat er genoeg PSP's geproduceerd worden om aan de vraag te voldoen. Volgens Ken Kutaragi van Sony komt dit omdat de GPU van de PSP zo complex is (er wordt gewerkt met een nauwkeurigheid van 90 nanometer) dat de produktie van dit onderdeel de algehele produktie vertraagt.

Het is nog steeds onmogelijk om een PSP te kopen in Japan zonder reservering. Het trage GPU-produktieproces kan een negatieve invloed hebben op de release in het westen, die voor maart gepland staat. Sony wil voor april drie miljoen PSP's uitgeleverd hebben. Als Sony al niet in Japan aan de vraag kan voldoen, dan is het nog maar de vraag hoe ze het aan willen gaan pakken als de handheld wereldwijd verkocht gaat worden.

Dit is niet de eerste keer dat een complexe chip een vlot produktieproces van een Sony-produkt verhindert. De PlayStation 2 had soortgelijke problemen bij de launch. Sony verontschuldigt zich voor het tekort aan PSP's op hun website.