De online asocialen worden aangepakt
Dit begint een serieus probleem te worden, ook voor de bedrijven. De online aso's kunnen er voor zorgen dat het hele spelconcept niets meer waard is. De helpdesks raken overbelast en er komen continu dezelfde klachten binnen. Meer dan 25 procent van de klachten over online gamen is te danken aan deze spelers.
De bedrijven slaan echter terug. Met een combinatie van technologie, sociale vaardigheden en psychologie hopen ze het wangedrag aan te pakken.
"Een paar mensen die het verpesten kan de hele game te gronde richten voor iedereen", sprak David Cole, president van DFC Intelligence. "Ik denk dat het een van de grootste problemen van een online game is."
Er is nogal wat geld mee gemoeid, want tijdens een onderzoek van de Yankee Group bleek dat er 2.4 miljoen Amerikanen online gamen, wat goed is voor $209 miljoen aan omzet in het afgelopen jaar. Verwacht wordt dat er in 2008 ongeveer 5,2 miljoen US gamers zullen zijn, goed voor $556 miljoen aan omzet.
Eén van de raddraaiers, bekend in de Sims Online community als "Evangeline" legde in een interview uit wat haar technieken zijn. Ze houdt er van nieuwe spelers naar een huis te lokken, speciaal bedoeld om de speler gevangen te houden en te martelen. "Newbies zijn zo belachelijk, ik sluit ze op in een kooi en laat ze uitlachen door anderen".
In EverQuest proberen de aso's nieuwe spelers naar geheime lokaties te lokken om ze daar om zeep te helpen en alle items te stelen. Een andere beproefde tactiek is het campen op spawn points (daar waar je het eerst verschijnt) en iedereen aan te vallen die inlogt. Alhoewel dit soort gedrag normaliter niet tegen de regels van het spel is, is het wel een inbreuk van de sociale regels.
"De ene keer is het persoonlijke wraak, de andere keer is het gewoon voor de kick", verklaart John Suler, psycholoog op de Rider University in Lawrenceville, waar hij de effecten van online gamen bestudeerde. "Sommigen zijn gewoon asocialen, waar het hoofddoel is de autoriteit te verslaan. Ze genieten als het bedrijf dat de game runt schade ondervindt van hun acties. Maar er zijn ook mensen die het liefst alle andere gamers zoveel mogelijk schade willen berokkenen".
Sony Online Entertainment, bekend van EverQuest en Star Wars Galaxies vertrouwt volledig op de sociale structuren in het spel om zo weinig mogelijk schade te ondervinden van de online aso's.