[UPDATE] Nieuwe beelden Far Cry Instincts

Martijn (Tain)
Ubisoft stelde het volgende interview beschikbaar, waarin Roxane Gosselin, producer van Far Cry Instincts, een aantal vragen gesteld werd over het systeem van vallen zetten dat gebruikt wordt in Far Cry Instincts.

1. Op de E³ van dit jaar werd onthuld dat aan Far Cry Instincts een vernieuwend vallensysteem toegevoegd was. Kunt u ons daar wat meer details over geven?

In het begin van Far Cry Instincts wordt de speler opgejaagd door huurlingen en hun taktieken zijn hetzelfde als de taktieken die jagers gebruiken - men maakt gebruik van vuurwapens en vallen. Nadat hoofdrolspeler Carter eenmaal uitvindt hoe vallen gebouwd moeten worden, zal hij in staat zijn om zelf vallen te zetten. Deze vallen voegen een opwindende nieuwe dimensie toe aan de gameplay van de Far Cry-serie. Elke val is bovendien zo ontworpen dat hij slechts effectief is bij specifieke doelen.

De zogenaamde branch whip zal gebruikt kunnen worden om één of meerdere huurlingen van korte afstand aan te vallen. De 'multi arrow' stelt je in staat om ze van grote afstand aan te vallen en de claymore-mijn zal het beste tegen voertuigen ingezet kunnen worden.

2. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om deze val-systemen toe te voegen aan Far Cry Instincts? Denken jullie dat consolegamers iets anders willen dan PC-gamers?

We weten dat'keuze' centraal staat bij de gameplay van de PC-versie van Far Cry. Die diversiteit in gameplay is iets dat soms mist bij first person shooters op de consoles. Dat is juist de reden dat we Far Cry Instincts gemaakt hebben. Het is een game die totale vrijheid moet bieden. Spelers zullen tijdens het spelen meerdere routes, aanvalsmogelijkheden en manieren om tegenstanders te vermoorden aangeboden krijgen. Denk hierbij die laatste twee punten aan lange-afstandsaktie, Rambo-stijl, sneak en kill, voertuigen... en vallen.

3. PC-gamers vonden het geweldig dat de geboden vrijheid in de benadering van het slagveld overeenkwam met de manier waarop ze bijvoorbeeld in het echt een open terrein zouden benaderen. Is het vallensysteem gestoeld op hetzelfde idee? Is er een risico dat deze vallen de aktie teveel af zullen remmen?

We waren er ons vanaf het begin bewust van dat het vallensysteem de snelheid van het spel zou moeten gaan volgens. De aanwezigheid van nieuwe gameplay-elementen als vallen biedt gamers echter meer diversiteit. De speler zal in staat zijn om de vijanden aan te vallen op elke gewenste plaats met elk gewenste wapen. Dat is de essentie van de Far Cry-serie.

4. Zal de speler bij aanvang van het avontuur meteen de mogelijkheid hebben om vallen te zetten? Zit er ook een in-game leercurve in dit vallen-systeem?

Heel weinig mensen weten hoe ze vallen moeten bouwen en hoofdrolspeler Jack Carver is daarin niet anders. Hij zal moeten leren hoe ze gebouwd moeten worden. Aanleren hoe een val te bouwen is iets dat gedurende de game gestaag geleerd zal moeten worden.

5. Zullen vallen zich bevinden op vaste punten of zullen vijanden in staat zijn om ze willekeurig te plaatsen op het moment dat ze je zien?

Om je te vangen zullen vallen door de huurlingen geplaatst worden wanneer ze je niet zien. Wanneer ze je zien, zullen ze vervolgens een aanval organiseren door over de flanken aan te vallen, een 'cover fire' neer te leggen (waardoor jij gedwongen wordt gebukt te blijven zitten terwijl de tegenstanders kunnen oprukken) of door teamtaktieken te gebruiken om je te doden. Ze zullen je proberen in een hoek te drijven en om je naar vallen te leiden. Pas dus op.

6. Hoe zal de speler vallen moeten ontwijken? En als hij gepakt wordt: zal hij in staat zijn om zichzelf te bevrijden?

De enige manier om vallen te ontwijken is door voorzichtig te zijn. De speler zal te allen tijde uit moeten kijken omdat overal gevaar dreigt. Dit zal de speler alert houden en zorgt ervoor dat de speler zich ondergedompeld voelt in de aktie. Wanneer een val gespot is zal ervoor gezorgd moeten worden dat hij ontweken wordt.

7. Hoe leert de speler om vallen op te zetten? Zal hij eerst grondstoffen moeten verzamelen? Waar in de game zal hij gebruik kunnen maken van vallen?

In het begin hebben we eraan gedacht om resource management te verplichten bij het zetten van vallen, maar we hebben besloten om het te schrappen omdat het de game teveel vertraagde. Aangezien de game zich afspeelt in een tropische setting, zal Carter in staat zijn om alles te vinden wat hij nodig heeft om vallen te bouwen (hout, lianen). De speler zal dan ook vrijwel overal een val kunnen plaatsen. De enige beperking is de val zelf. Er moet bijvoorbeeld wel een boom staan als je een 'treep whip' wilt maken.

8. Zal het mogelijk zijn om in je eigen vallen te trappen?

Ja, vallen reageren net zoals in het echt: iedereen kan erin trappen. Onthoud dus goed waar je ze legt.

9. Zal er gebruik gemaakt kunnen worden van vallen in de multiplayermodus?

Hier maken we later meer bekend over, maar we denken wel dat het erg cool zou zijn om via Xbox Live één van je vrienden in een val te zien lopen.

10. Tenslotte, denkt u dat komende first person shooters (FPS) ook vallen zullen gaan gebruiken?

We hopen dat komende FPS'en nieuwe gameplay-elementen zullen brengen die het gevoel van immersie verbeteren. Of ze gebruik zullen maken van vallen? Dat is lastig om te voorspellen, omdat het concept van veel FPS'en bestaat uit rennen en schieten. Dat is echter niet genoeg voor de hedendaagse gamer. De hedendaagse technologie stelt ons in staat om meer mogelijkheden en vrijheid te creëren voor de speler en dat is exact waar we bij Ubisoft naar streven.


Far Cry Instincts zal rond 25 maart 2005 uitkomen op de GameCube, Xbox en PS2.