EA overweegt herzien overurenregelingen werknemers

Dirk (Vagere_Hein)
Een interne memo van Rusty Rueff, EA's directeur human resources, heeft onthuld dat Electronic Arts (EA) overweegt om de manier waarop banen geclassificeerd worden te wijzigen. Dit met het oog op overwerk, waardoor medewerkers in de toekomst meer betaald zullen gaan worden voor de overuren die ze werken. De memo lijkt de meest directe reactie te zijn op het nieuws dat EA haar werknemers structureel niet betaalt voor gewerkte overuren, zich daarbij beroepend op een Californische wet, welke onbetaald overwerk binnen bepaalde bedrijfstakken legaal maakt.

"Ondanks dat het me steekt wat er over ons bedrijf en onze bedrijfstak gezegd wordt, erken ik dat er een kern van waarheid in het verhaal zit," aldus Rueff. "Het werk wordt zwaarder, de taken gecompliceerder en de hiervoor benodigde uren zijn een last geworden. We zijn er niet niet uit hoe we de 'crunches' moeten minimaliseren in het ontwikkelings- en productieproces. Netto gezien moeten we dus dingen gaan verbeteren."

De memo vervolgt met een opsomming van maatregelen die reeds genomen zijn, waarmee Rueff hoopt dat de situatie verbeterd wordt. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het bedrijfsbreed gebruik maken van Criterion's Renderware technologie (externe tools plus standaardisatie zodat technische implementatie sneller en soepeler verloopt), hogere normen bij definitie- en ontwerpfase project (op papier glashelder hebben wat de requirements zijn voordat er met de productie begonnen wordt) en tenslotte het in gang zetten van een project, waarmee de efficiëntie van het projectmanagement verhoogd kan worden (realistisch leren plannen, hoe het beste een vertraagd project weer op poten te krijgen).

Het opvallendste deel van de memo behandelt de classificatie van functies in relatie tot overwerk - een hekel punt dat al geleid heeft tot een zogenaamde class action lawsuit, wat in de VS de eerste stap is richting een rechtszaak.

"We zijn op het moment aan het herzien of sommige functies in het nieuwe fiscale jaar in aanmerking komen voor betaald overwerk," aldus Rueff richting zijn staf. "We zijn hier in het verleden tegen geweest, niet omdat we geen overuren willen betalen, maar omdat we geloven dat de loon- en overurenwetten geen gelijke pas hebben gelopen met het soort werk dat gedaan wordt binnen technologiebedrijven, het soort medewerker dat hierdoor aangetrokken wordt en het soort compensatie dat dit soort medewerkers prefereert."

"We achten onze vormgevers creatief en onze programmeurs kundige professionals die genieten van hun flexibiliteit, echter anderen gebruiken de verouderde loon- en overurenwetten om te pleiten voor personeel dat per uur betaald wordt en dat zich conformeert aan vaste werktijden. We kunnen echter niet wachten op de wetgevende macht, dus we zijn gedwongen om een aantal aanpassingen te maken aan welke beroepen wij wel en niet met betaald overwerk zullen belonen."