Naughty Nintendo: ondeugende DS-campagnes van start

Alex (Lexie)
Nintendo richt de Amerikaanse promotiecampagne van de DS meer op het volwassen publiek door met allerlei seksuele toespelingen te komen. Zo willen ze volwassen spelers het idee geven dat ze niet met de Game Boy van hun kleine broertje aan het gamen zijn.

Het uitzenden van tvspotjes begint vandaag (in Amerika), waarin de aandacht gericht wordt op de touchscreen. Een sexy vrouwelijke stem vraagt de kijker om dichterbij te komen om eens te komen voelen.

Dit is een ongebruikelijke stap voor Nintendo, dat bekend is geworden van games als Mario en Pokémon. De slogan voor de nieuwe Nintendo DS is: Touching is Good. "Toen je nog een kind was werd je altijd verteld dat je niks mocht aanraken", zei Perrin Kaplan, vice president marketing van Nintendo of America. "Aanraken is goed. Je bent nu volwassen, dus interpreteer het maar zoals jij wilt."


Een ander voorbeeld van de "sexy" campagnes van Nintendo: een advertentie de verscheen in bladen als Maxim en Blender, die zich richten op jonge mannen.

Nintendo heeft 40 miljoen dollar uitgetrokken voor hun grootste productlaunch ooit, om de volle strijd met Sony aan te gaan. Sony komt binnenkort met de PSP. Het totale reclamebudget van Nintendo voor de eerste helft van 2004 was 27 miljoen dollar.

Analisten zeggen dat de advertenties van Nintendo adolescenten moeten overhalen om hun produkt te kopen. Dit is een doelgroep die wel houdt van wat leuke gadgets. "De Gameboy Advance is altijd een kinderplatform geweest", zei analist Michael Pachter. De DS richt zich op een ouder publiek, en er zal ook volwassener content voor uitkomen". Een andere analist: "Nintendo differentieert de producten in een markt waar ze de scepter al zwaaien. Hardcore fans zullen beide systemen kopen (doelend op de Sony PSP en de DS), de mainstream niet, in ieder geval niet voordat de prijzen zakken".