De economie van een 2D adventure anno 2004

Arjen (Mr_Belvedere)
Ron Gilbert, onder andere bekend geworden met de Monkey Island adventures heeft op zijn weblog, de Grumpy Gamer, een uitleg gegeven of het haalbaar is om anno 2004 nog een 2d adventure te maken. De volledige tekst is hier te vinden.

Een kleine (vertaalde) bloemlezing van Rons uitleg:

Aangenomen wordt het volgende:

1 - We maken een klassiek 2D point-n-click adventure
Een game maken in 3D is veel duurder, dus daar beginnen we niet aan
2 - We huren echte werknemers in die de game gaan maken.
Vanzelfsprekend zou de game goedkoper zijn door hobbyisten in te schakelen, maar het plan is om een echte zakelijke game op te zetten
3 - Focus ligt op ontwikkeling en product gerelateerde kosten
4- Engine technologie zit niet in de kosten
Er zijn legio 2d engines op de markt, we gaan er van uit dat we er daar eentje van gaan gebruiken
5 - Een state of the art game
6 - Binnen een jaar op de markt
Monkey Island was binnen een jaar klaar.
7 - Er wordt een publisher gezocht, niet zelf publiceren.
8 - Alleen voor de PC
Onderhandelingen met console fabrikanten gaat moeizaam en er komen royalties bij kijken.

Personeel:
Lead Programmer
Lead Artist
Producer
Subtotal: $220,000

3 Programmeurs
5 2d Animatie artiesten
Subtotal: $480,000

Testen: Subtotal: $30,000

Uitbestedingen: Script, Muziek, Geluid, Voice talents en opnames.
Subtotal: $60,000

Totaal komt het ongeveer (met 20% overhead, belastingen,etc) op zo'n $950,000 uit.

Marketing: $500,000.

Verkoop bij 19, 29 en 39 dollar prijzen:

Retail $19 = Wholesale $15
Retail $29 = Wholesale $22
Retail $39 = Wholesale $30

Winsten:
Retail $19 = Profit $9
Retail $29 = Profit $18
Retail $39 = Profit $25

In totaal met alles er op en eraan kost een beetje game dus $1,400,000 om te maken, dus een break-even-point is zo berekend:

Retail $19 = Break even units 155,000
Retail $29 = Break even units 75,000
Retail $39 = Break even units 56,000

Als laatste merkt Ron op dat het leuk is om met deze uitleg te komen, en nu snel weer aan het werk