Dragon Quest VIII

Roy
Ook vandaag weer een groot info bericht over een grote RPG. Deel acht uit de (in Japan) succesvolle Dragon Quest serie staat eind november op de planken in de Japanse gamewinkels. Een US of EU datum is niet bekend, maar verwacht wordt dat hij 'ergens in 2005' verkrijgbaar is.

Dragon Quest VIII wordt niet ontwikkeld door Square-Enix zelf maar door Level-5 die we kennen van Dark Cloud en Dark Chronicle (beide PS2). Het is de eerste Dragon Quest die een volledige 3D wereld kent.

Het is met de nieuwe grafische engine nu mogelijk om vanuit eerste persoon de wereld te aanschouwen, al kan je niet lopen in eerste persoon. Dat gebeurt nog steeds met een camera die boven je hangt.

De karakters in de game zijn allemaal ontworpen door Akira Toriyama die we kennen van Chrono Trigger, Dragon Ball en de andere delen van de DQ serie. Een aantal karakters die mee gaan doen zijn Yangus de barbaar, Kukule de zwaardvechter, Trode de trol en Jessica de heks.

Converseren met personen in de game gaat via een 'talk' commando en naast de NPC's (niet speelbare karakters) kun je ook je eigen teamleden om advies vragen. Een leuke optie bij de herbergen is dat je kan kiezen om wakker te worden in de ochtend of in de avond.

De battles gebeuren willekeurig, maar je kan via het 'Scout Systeem' wel monsters zoeken die je ook weer kunt vangen in een gevecht. Hierna kun je beginnen aan de 'Monster Training'. Tijdens de gevechten zijn er enkele nieuwe dingen beschikbaar om de gevechten wat nieuwe impulsen te geven. Zo is er een 'Skill Master Systeem' waarmee je skill points kan gebruiken om nieuwe technieken te leren en een 'Tension Systeem' waarbij de speler een aantal ronden wacht om zo een speciale aanval op te sparen. Je hebt als speler de keuze om alle karakters zelf te besturen of ze door de AI te laten sturen. Als je kiest voor de AI moet je wel algemene instructies geven.

Voor de items is ook iets nieuws bedacht, een magische pot. Deze pot beschikt over krachten om items om te vormen tot nieuwe items. Hierbij kun je denken aan een medium potion die ontstaat uit twee kleine potions bijvoorbeeld. Het is echter nog niet bekend of de te vormen items willekeurig zijn of dat er een systeem aan vast zit zoals bijvoorbeeld bij Rikku's Mix uit Final Fantasy X.

Naast de game komt er uiteraard ook een soundtrack van de game uit. De OST van Dragon Quest VIII zal bestaan uit 38 tracks verspreid over twee cd's en eind december in Japan verkrijgbaar zijn.

Na al deze info hebben we nog een aantal screens: