Niet gamen, stemmen!

Astrid (lizardtattoo)
MTV en een aantal gamepublishers hebben samen een videoclip ontwikkeld waarmee ze proberen jonge Amerikanen te stimuleren toch vooral hun stem uit te gaan brengen bij de presidentsverkiezingen in november.

In de 2 minuut 46 durende clip, "Stand and Choose" zijn meer dan vijftig gamepersonages te zien, waaronder Lara Croft, Tony Hawk, Psymon (uit SSX Tricky), Nick Kang (uit True Crime), Raiden (uit Mortal Kombat) en SpongeBob, zij rappen teksten als "You've got to stand and choose" op een hiphop-melodietje.

"De populariteit van video games is ongekend," zegt Dave Sirulnick, hoofd van MTV News. "Het is een erg belangrijk onderdeel van het leven van jonge mensen. Daarom is het voor ons logisch om dit te doen."

Het is de eerste keer dat gamecharacters (ook wel "intellectual properties" genoemd) gebruikt worden om het stemgedrag in een presidentiële verkiezing te bevorderen.

"Het past perfect," zei Douglas Lowenstein, hoofd van de Entertainment Software Association. "'Stand and Choose' is een creatieve, onpartijdige manier om de generatie die MTV en games wil te bereiken."

De videoclip is geschreven en geproduceerd door Ross Robinson, die eerder samenwerkte met Limp Bizkit, Korn en the Cure. Het refrein gaat als volgt: "Come on and stand / Choose / Everybody / Anybody stand / Choose / Anybody / Come on."

Er zijn in de Verenigde Staten meer dan 20 miljoen stemgerechtigde jongeren. Zij zouden een grote invloed kunnen hebben op de uitslag van de verkiezingen, maar de meesten komen niet opdagen. In 1972, toen Nixon McGovern versloeg, was het opkomstpercentage nog 49.6 procent, in 2000 nog maar 26.7 procent.