Sony verliest waarschijnlijk patent Dual Shock

Alex (Lexie)
Gisteren heeft een jury Sony schuldig verklaard voor het schenden van patenten. Sony zou onrechtmatig gebruik hebben gemaakt van 16 patenten van Immersion Corporation, en heeft een schadeclaim opgelegd van 82 miljoen dollar.

In de rechtszaak, die begon op 11 Februari 2002, moesten oorspronkelijk Microsoft en Sony opdraven als aangeklaagden. Microsoft kwam echter tot een schikking en betaalde 26 miljoen dollar voor licensierechten en moest voor 9 miljoen dollar aan aandelen kopen, waardoor Microsoft nu 10% bezit van Immersion Corporation.

Sony maakt vanzelfsprekend bezwaar tegen de beslissing. De jury is tot een oordeel gekomen, maar het uiteindelijke oordeel moet nog geveld worden. Als Immersion in het gelijk gesteld wordt, dan moet Sony niet alleen 82 miljoen dollar aan schadevergoedingen betalen, maar dan moet het ook gaan betalen om de licentie verder nog te mogen gebruiken. Meer dan 20 bedrijven maken momenteel al gebruik van de licentie, waaronder Logitech, MadCatz, Saitek, Nyko, Intec, Thrustmaster en Apple Computer. Sinds Immersion in 1996 Force Feedback introduceerde in de controllerwereld hebben honderden games gebruik gemaakt van "vibrotactile effects". Force Feedback is ondertussen bijna een standaard onderdeel van games geworden, in ieder geval in de consoles-wereld.

Het aparte aan deze situatie is dat Microsoft voor een deel eigenaar is van een bedrijf dat bijna een rechtszaak heeft gewonnen van Sony die gaat over een belangrijk onderdeel van de PlayStation, namelijk de controller.

Victor Viegas, directeur van Immersion, had het volgende te zeggen toen hem werd gevraagd naar het aandeel van Microsoft in Immersion:

"Microsoft heeft 10% van de aandelen in handen, daarmee hebben ze geen meerderheid van de aandelen... maar het is waar dat het nogal ironisch is dat Microsoft nu voordeel heeft bij inkomsten van Immersion, en dat ze nu zeker mee zullen profiteren als Sony een licentie aanvraagt. Sony kan hoog en laag springen en gerechtelijke procedures in werking zetten, maar uiteindelijk zullen ze toch een licentie moeten aanvragen, anders moeten ze stoppen met het uitbrengen van onrechtmatige producten."

Over wat er nu gaat gebeuren zegt Viegas: "De jury is tot een oordeel gekomen en Sony en Immersion kunnen nu argumenten gaan inbrengen tegen de beslissing. De rechter heeft 60 tot 90 dagen om die bezwaren te horen. Sony zal er alles aan dan om de rechter binnen deze tijd te overtuigen van hun gelijk, om zo het oordeel te veranderen. Als de rechter eenmaal heeft besloten kan Sony nog wel bezwaar aantekenen, maar Immersion mag en zal van Sony vragen om de verkoop meteen stil te leggen, maar uiteindelijk hangt het er allemaal vanaf wat de rechter beslist."

Een argument wat Sony's advocatenteam zeer waarschijnlijk gaat inbrengen is het aandeel van Microsoft in Immersion, een directe concurrent van Sony. In essentie zal Microsoft winst maken die van een concurrent afkomt als Sony moet betalen aan Immersion. Een ander argument van Sony kan zijn dat Microsoft er ook heel veel voordeel bij heeft als alle PS2-consoles en alle Dual Shock controllers uit de schappen moeten worden gehaald. Microsoft zou dan wel erg veel voordeel bij een dergelijke uitspraak hebben.

Zou Sony alles uit de schappen moeten halen, dan komt dat met het kerstseizoen in aantocht zeer slecht uit. De marktleider is dan verdwenen en Microsoft heeft dan onevenredig veel voordeel, veel meer voordeel dan bij welke geldboete voor Sony dan ook. Hierdoor zou Microsoft een marktaandeel binnenhalen dat niet helemaal eerlijk verdiend is, iets wat Microsoft al vaker wordt verweten (alhoewel gerechtelijke claims in die richting allemaal verworpen zijn).

Vreemd genoeg is Nintendo nergens te bekennen in deze zaak, terwijl ook zij gebruik maken van de Rumble-technologie in hun controllers en ook geen licentie van Immersion hebben. Het kan zijn dat Nintendo een overeenkomst met Immersion heeft gesloten omdat Nintendo het patent op het Rumble Pack voor de N64 heeft, en dit al een jaar had voordat Immersion de patenten kreeg. Een theorie is dat als Immersion een rechtszaak begint tegen Nintendo, dat Nintendo dan de troef van het eigen patent zal uitspelen, waardoor Immersion zijn patenten zelf misschien zou kwijtraken. Een andere mogelijkheid is dat de technologie in de GameCube controller gebaseerd is op het Rumble Pack patent, waardoor Nintendo sowieso geen onrechtmatig gebruik maakt van de technieken van Immersion.