France Telecom pakt zelfmoordgolf aan

Redactie

Gesprekken van de directie met managers op alle niveaus, speciale telefoonlijnen waarmee werknemers contact kunnen zoeken met psychologen van buiten het bedrijf, nieuwe onderhandelingen met de bonden waarbij "geen enkel onderwerp taboe zal zijn". En tot 31 oktober worden geen overplaatsingen doorgevoerd.

Dat was het noodpakket waarmee Didier Lombard, de directeur van France Telecom gisteren naar buiten kwam nadat hij bij minister van sociale zaken Xavier Darcos op het matje was geroepen naar aanleiding van het grote aantal zelfmoorden bij het bedrijf. Volgens Lombard staat het management van het bedrijf bloot aan "extreme emotionele druk". Hij zei dat de zelfmoorden een "besmettelijke uitwerking" hebben en tot "een infernale spiraal" kunnen leiden.

Het afgelopen anderhalf jaar zijn bij France Telecom 23 zelfmoorden gepleegd en dertien pogingen daartoe ondernomen. 9 zelfmoorden houden met zekerheid verband met het werk; dat is driemaal hoger dan het gemiddelde voor de Franse beroepsbevolking.

Het laatste geval met dodelijke afloop was afgelopen vrijdag in Parijs, waar een vrouw van 32 jaar uit het raam van de vijfde verdieping sprong. Maandag slikte een leidinggevende in Metz bij de lunch een overdosis slaapmiddelen, ze werd bewusteloos op haar werkplek gevonden en kon worden gered. Een week eerder had een monteur geprobeerd zichzelf met een mes te steken voor het aangezicht van zijn collega's .

Oorzaak ligt bij reorganisaties
Van de vrouw die vrijdag een eind aan haar leven maakte is bekend dat haar een driedubbele reorganisatie was aangezegd. Ze zou van werkplek veranderen (van een voorstad naar Parijs) en van bedrijf, en haar dienst zou worden geherstructureerd. Volgens vakbondsmensen is zo'n parcours "nogal symptomatisch" voor wat zich bij France Telecom afspeelt.

De bonden zijn ongelukkig met de uitkomsten van het overleg. Ze hadden een onmiddellijk 'moratorium' op de reorganisaties geëist. Volgens hen is een zelfmoord op het werk een directe poging aandacht te vragen voor een probleem dat daarmee is verbonden. Vakbonden Force Ouvrière en CFTC roepen zelfs op tot een parlementair onderzoek naar de zelfmoorden. Zij willen ook dat de staat als grootaandeelhouder concrete maatregelen afdwingen.

France Telecom wordt beschouwd als een bedrijf dat al dertien jaar in staat van voortdurende verandering verkeert. Sinds 1996, toen het telefoniebedrijf deels werd geprivatiseerd, zijn 70 duizend ambtenaren ontslagen of afgevloeid. Toch is tweederde van het personeel, 65 duizend mensen, nog steeds in overheidsdienst. Sinds twee jaar is bekend dat ook hun positie niet voor eeuwig gegarandeerd is. De staat heeft nog steeds bijna 27 procent van de aandelen in bezit.

Na de verzelfstandiging raakte France Telecom verzeild in de maalstroom van ontwikkelingen in de telefonie. Het bedrijf zocht eerst samenwerking met Deutsche Telekom en Sprint, de huidige partner is het Britse Orange.

Ook de aard van het werk is in enkele jaren ingrijpend veranderd. In plaats van monteurs die telefoonlijnen aanleggen en repareren, had het bedrijf winkelpersoneel en mensen voor klantencentra nodig. Mede omdat bij de verzelfstandiging was afgesproken dat er geen ontslagen zouden vallen, is het aantal overplaatsingen groot.

Jongste plan is het programma It's time to move, waarbij kaderleden elke drie jaar van baan moeten veranderen. Volgens de bonden om te voorkomen dat managers goed contact opbouwen met hun ondergeschikten, waardoor ze zich niet tegen ingrepen zullen verzetten.


France Telecom pakt zelfmoordgolf personeel aan  (foto: DAG)