Digitale muziekmarkt groeit

Redactie

Muziek wordt steeds meer digitaal verkocht. In de eerste helft van dit jaar nam de verkoop van digitale albums en singles met 38 procent toe ten opzichte van 2008, terwijl de verkoop van cd-albums en -singles met respectievelijk 7 procent en 27 procent daalde.

Dat blijkt uit cijfers die de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie (NVPI) vandaag bekendmaakte.

Toch is de digitale markt volgens de NVPI nog steeds een markt "voor het proberen van muziek". Bij de aankoop van singles geven consumenten wel de voorkeur aan de digitale vorm; ruim 2,5 miljoen digitale singles tegenover een kwart miljoen cd’s. Maar bij albums, het bestverkochte muziekproduct, blijft de fysieke vorm populair. Ruim 95 procent van de bijna 8 miljoen albums werd op cd verkocht.

In totaal hebben consumenten in de eerste helft van dit jaar minder besteed aan entertainmentproducten, zo blijkt verder uit cijfers. De markt had een omvang van 494 miljoen euro, dat is bijna 5 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. Volgens NVPI staan de inkomsten onder druk door het illegale aanbod en door de recessie.

Webwinkels lijken juist van de recessie te profiteren. Volgens Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, steeg de verkoop van internetwinkels in de eerste zes maanden van dit jaar met 20 tot 25 procent. Voor entertainmentproducten voorspelt Jongen zelfs een groei van 40 tot 50 procent. De definitieve cijfers worden eind deze maand bekendgemaakt.