Twitter is vooral gebabbel

static
Berichtensite Twitter blijkt vooral gebruikt te worden voor "zinloos gebabbel". Slechts een kleine 9 procent van de tweets heeft voldoende waarde om ze door te sturen. Dat blijkt uit een analyse van een Amerikaans marktonderzoeksbureau, waar de BBC gisteren over schrijft.

Pear Analytics bekeek tweeduizend kleine berichtjes en deelde deze in zes klassen in. Daaruit bleek dat 40,5 procent in de categorie "zinloos gebabbel" terechtkwam. Als voorbeeld geven de onderzoekers de Tweet "Ik eet nu een boterham". Nog eens 37,5 procent kwam terecht in de klasse "conversatie", een gesprek tussen twee Twitteraars dat meer lijkt op chatten.

De marktonderzoekers hadden vooraf verwacht dat vooral spam en berichten waarin de Twitteraar zichzelf in een goed daglicht zet, het leeuwendeel zouden vormen. Spam bleek echter in nog geen 4 procent van de gevallen voor te komen. Persoonlijke promotieberichten waren goed voor bijna 6 procent.

Pear Analytics gaat het onderzoek elk kwartaal uitvoeren om trends te kunnen waarnemen.