Consumentenvertrouwen krijgt optater

Peter (pberends)

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in de eerste helft van augustus gedaald. Dit blijkt vrijdag uit voorlopige cijfers van de Universiteit van Michigan. De index voor het vertrouwen kwam uit op 63,2 versus 66,0 in juli.

Het cijfer is een forse tegenvaller. Normaliter stijgt het Amerikaanse consumentenvertrouwen fors wanneer beurskoersen sterk gestegen zijn, zoals in de afgelopen vier weken is gebeurd. Economen hadden dan ook een stijging van het vertrouwen verwacht naar 69,0.

Het consumentenvertrouwen geldt als een belangrijke barometer voor de uiteindelijke consumentenbestedingen. Dit is belangrijk, want de economie van de Verenigde Staten draait voor 70 procent op deze uitgaven.

Donderdag werd al bekend dat de Amerikaanse consument afgelopen juli weer op de rem trapte. De omzet van de detailhandel exclusief auto's (Core Retail Sales) ging 0,6 procent onderuit in juli. Hier werd door economen op een toename van 0,2 procent gerekend.

Afgelopen juli steeg wel de industriële productie in de VS met 0,5 procent. Er was echter gehoopt op een stijging van 0,6 procent door economen.