Twitter maakt of kraakt films in één dag

Redactie

Het oordeel dat vroege bioscoopbezoekers op het web vellen wordt steeds belangrijker om een film te laten floppen of floreren. Amerikaanse boxoffice-watchers signaleren dat het helemaal in is om meteen een korte recensie het internet op te lanceren als je net naar een film bent geweest.

Dankzij Twitter worden die publiekservaringen nu razendsnel onder een grote groep mensen verspreid. En deze mond-tot-mondreclame kan een film maken of kraken.

Adam Fogelson, hoofd marketing bij Universal Pictures, zegt tegen persbureau Reuters dat het hypeproces door internet in een stroomversnelling is geraakt. "Afhankelijk van hoe groot het publiek op de openingsdag van je film is, speelt mond-tot-mondreclame soms al direct een rol."

Filmmarketeers houden van week tot week in de gaten of de kaartverkoop inzakt. De afgelopen jaren laten de verkoopcijfers steeds vaker een steile daling zien, volgens marketingmensen doordat een negatief oordeel zich steeds sneller verspreidt.

In het geval van Brüno, de nieuwe film van Sacha Baron Cohen, leek die daling al na dag één in te zetten. Op de premièredag werd in de Verenigde Staten voor 14,4 miljoen dollar aan kaartjes verkocht, tegen 8,8 miljoen op dag twee. Volgens sommige media zou dit te wijten zijn aan het Twitter-effect.

Of dit nu waar is of niet, veel Hollywoodfirma’s doen er alles aan om het Twitter-effect om te zetten in hun voordeel. Sony Pictures lanceerde een Twittergame bij de film Terminator Salvation en heeft aparte Twitterpagina’s voor films als Julie&Julia en The Ugly Truth, waar gebruikers bijvoorbeeld vragen kunnen stellen aan hoofdrolspelers.

Acteurs, koning Twitter Ashton Kutcher voorop, worden door hun filmmaatschappij ook volop aangemoedigd af en toe wat lief en leed te delen via Twitter. Geregelde tweets vanaf de set kunnen de buzz rond een nieuwe film aardig versterken, is de nieuwe overtuiging in Hollywood.