Trein laten vertrekken met Gamma-sleutel

Veerle (Volpez)

Wie altijd al heeft gedroomd van een baan als conducteur, maar door de NMBS (de Belgische spoorwegmaatschappij) is geweigerd kan nu wraak nemen. Afgelopen maandag kwam namelijk aan het licht dat iedere 'gek' de trein kan laten vertrekken met een nepsleutel.

Het probleem met de nepsleutel kwam afgelopen maandag rond 17.00 uur aan het licht. De trein vanaf Brussel-Centraal naar Antwerpen vertrekt daar enkele minuten eerder dan gepland, zonder de conductrice. Dit is opmerkelijk, want de conductrice is onmisbaar om de trein te laten vertrekken. Zij geeft met een speciale sleutel vanaf het perron het vertreksein aan de machinist. Er was maar één verklaring voor het vroege vertrek: iemand loopt rond met de speciale sleutel.

Sleutel gewoon bij de bouwmarkt te koop
Onderzoek wees uit dat het helemaal niet zo moeilijk is een nepsleutel te bemachtigen. Een conducteur laat weten dat een sleutel van dat type gewoon bij bouwmarkten te koop is. "Iedere flauwe plezante kan het sein geven om een trein te laten vertrekken. Als je een beetje prutst, lukt dat ook met een gewone huissleutel of zelfs met je pink," aldus de Belgische conducteur.

Hij geeft aan dat met name schoolkinderen het vertreksein al vaker hebben laten branden voor de trein is aangekomen op het station. "Maar het is veel gevaarlijker als ze de sleutel op een geloofwaardig ogenblik gebruiken." De machinist kan in dat geval zelfs vertrekken wanneer de deuren nog open staan. Ook wanneer hij dit na slechts dertig meter beseft, kan er al een groot ongeluk gebeurd zijn.

Treindrama in Dinant
Het gevaar dat schuilt in te vroeg vertrekkende treinen en treinen die vertrekken met open deuren, is drie weken geleden in het Belgische Dinant bewezen. Tijdens een ruzie kwamen een conducteur en een passagier onder een trein terecht. "Het drama in Dinant heeft de zwakke plek in de vertrekprocedure blootgelegd," laat Jos Digneffe, voorzitter van de socialistische vakbond ACOD-Spoor weten.

"Die sleutels kan iedereen kopen in de Gamma, maar vóór Dinant heeft er nooit iemand geknoeid met het sein." Volgens Digneffe is er maar één straf goed genoeg voor degene die zulke gevaarlijke 'grappen' uithaalt: een levenslang treinverbod.  

NMBS kent het probleem
Een woordvoerder van de NMBS, Jochem Goovaerts, laat weten dat ook de spoorwegmaatschappij op de hoogte is van de zwakke plek. Hij bevestigt dat de zogenaamde AVG-sleutel (Aanwijzer Verrichtingen Gedaan) gemakkelijk te kopen is bij een bouwmarkt. Een treinbegeleider heeft naast deze AVG-sleutel echter nog twee sleutels op zak om zijn werk te kunnen doen: één om de deuren te sluiten en één om binnen in de trein te kunnen werken.

Voor de NMBS is het feit dat een lolbroek een dergelijke sleutel al heeft gebruikt voor zijn grappen het sein om de vertrekprocedure onder de loep te nemen. "Het is onbegrijpelijk en totaal onverantwoord dat iemand zoiets doet," aldus Goovaerts. "Je neemt er een ernstig risico mee. We zoeken al enkele jaren naar een betere vertrekprocedure, maar we zouden in de eerste plaats een beroep willen doen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de reizigers."

Een foto van de 'speciale' sleutel is hier te vinden.

Met dank aan vries007 en Karolientjuh voor de submit.