BNN & Comedy Central vloeken erop los

GauloisesB.

Het vloeken op tv is vorig jaar bij de publieke omroepen afgenomen, maar bij de commerciële juist toegenomen. Dat blijkt uit de Vloekmonitor 2008, een onderzoek op initiatief van de Bond tegen het vloeken. Onder vloeken wordt door de bond verstaan: misbruik van de naam van God of Jezus, verwensingen, schuttingwoorden en verbasteringen van vloekwoorden.

Van alle publieke omroepen is BNN nog altijd koploper qua grof taalgebruik, ondanks dat de omroep het vloeken heeft gehalveerd. In 2007 vloekte BNN 7,4 keer per uur, vorig jaar was dat nog maar 3,6 keer. Het programma waarin het meest wordt gevloekt is ook van BNN: Try before you die. Gemiddeld werd er op de publieke netten vorig jaar 0,9 keer per uur gevloekt.

Bij de commerciële zenders loopt Comedy Central vooraan. Vorig jaar werd op die zender gemiddeld 8,6 keer per uur gevloekt. In de animatieserie South Park wordt de meeste grove taal gebruikt. In het RTL5 programma Deal or No Deal wordt het meest gevloekt. Op de commerciële netten werd vorig jaar gemiddeld 1,8 keer per uur gevloekt.