Nederlanders shoppen vooral voorzichtig door crisis

Redactie

De helft van de Nederlanders past zijn uitgavenpatroon onder invloed van de economische en financiële crisis aan, hoewel de koopkracht hetzelfde is gebleven. Een derde is voorzichtiger geworden bij het doen van grote uitgaven, een kwart let ook op de centen bij het doen van de dagelijkse boodschappen.

Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken dat vandaag de campagne Blijf Positief nieuw leven inblaast. Doel van de campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen financiën.

Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een lening lopen of staat rood op de betaalrekening. Dat percentage is gelijk aan een jaar eerder. Maar de helft van de mensen die in het krijt staat, zegt daar nu anders mee om te gaan. Bijna een kwart geeft minder geld uit, 15 procent is voorzichtiger met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen.


Nederlanders shoppen vooral voorzichtig door crisis  (foto: DAG)