'Doortrekken A4 weer dichterbij'

Michel (OA)

Het ziet er naar uit dat het doortrekken van de A4 door Midden Delfland weer een stap dichterbij komt. De Telegraaf beschikt over een aantal rapporten van Rijkswaterstaat, waaruit zou blijken dat het verbinden van de beide delen van de snelweg de meest effectieve en minst dure oplossing is voor het aanpakken van de verkeerschaos rond Rotterdam.

Het doortrekken van de A4 krijgt de voorkeur boven een snelweg die de A16 met de A13 verbindt. De geschatte kosten voor de A4, maximaal 920 miljoen euro, zijn beduidend lager dan voor de A13/A16-variant die ruim twee miljard euro zou kosten. Verder kan de A4 zonder overlast voor het verkeer worden aangelegd, terwijl dat bij de andere snelweg niet het geval zou zijn.

Bert Mooren, directeur van VNO NCW West vindt dat het nu wel eens tijd wordt om een beslissing te nemen. "Ondernemers en bewoners begrijpen echt niet waarom er na bijna vijftig jaar nog steeds geen besluit is genomen en er een stuk weg ligt dat eindigt in een weiland. Het is nu tijd voor de politiek om door te pakken."

De aanleg van de A4 wordt al tientallen jaren tegengehouden door tegenstanders van de snelweg, maar Mooren is van mening dat iedereen kan leven met het plan dat Rijkswaterstaat nu heeft. "Er ligt nu een prachtig plan voor de hele regio en de omgeving. Dat betekent winst voor alle betrokken partijen. Ik heb er vertrouwen in dat we er nu bijna zijn."