Piramidespellen populair op YouTube

Redactie

De Amerikaanse consumentenorganisatie Better Business Bureau (BBB) waarschuwt consumenten in de VS voor snel toenemende (pogingen tot) fraude via YouTube.  Vooral piramidespellen zijn razend populair op de videosite. De organisatie ontdekte meer dan 23.000 frauduleuze video's die gezamenlijk al 6 miljoen keer bekeken zijn. In veel video's wordt opgeroepen om geld te schenken, geld te investeren, of lid te worden van een club.

Volgens de BBB is er vrijwel altijd sprake van oplichting. Zo bestaan de aangeprezen investeringen niet en kan de consument die denkt in een lucratieve deal te zijn gestapt fluiten naar zijn geld. Ook de zogenaamde 'gifting programs' of 'cash giftings' zijn populair op YouTube. Hierin wordt opgeroepen geld te doneren waarna de consument wordt beloofd dat ze allerhande voordeeltjes krijgen, of bijvoorbeeld inzage krijgen in hoe ook zij snel rijk kunnen worden. Maar daarvoor moet eerst 150 tot 5000 dollar worden betaald. Geld dat de gedupeerde consument natuurlijk nooit meer terug ziet.

In de video's die dit soort praktijken aanprijzen wordt vaak doorverwezen naar een website waar een donatie gedaan kan worden. Ook zijn vaak grote hoeveelheden geld te zien als 'bewijs' dat de investering die wordt aangeprezen de moeite waard is.