Urk blij met actie tegen scheppingsfolder

FOK!radio (FOKradio)

De initiatiefnemers van de scheppingsfolder, die deze week huis aan huis wordt bezorgd, zijn blij met de actie van verschillende weblogs. Onder andere GeenStijl, Flabber en Retecool startten gisteren de actie 'Terug naar je maker'. Ze roepen iedereen op om de folder terug te sturen naar Kees van Helden uit Urk, die namens 30 kerkelijke organisaties het versturen van de folder coördineert. "Dankzij de actie van de weblogs is er ontzettend veel aandacht voor de folder", zei Van Helden gisteravond in FOK!radio . "We hebben veel mail gehad waarin mensen juist zeggen onze site bezocht te hebben omdat ze hoorden van de tegen-actie. Er zijn ook flink wat folders bijbesteld."

Er worden deze week 6,2 miljoen folders verspreid. Dat allemaal vanwege het Darwin-jaar. "Er is veel aandacht voor de evolutie-theorie dit jaar. Daar willen wij een tegengeluid aan bieden door ook de schepping onder de aandacht te brengen", zegt Van Helden. "Daarnaast hadden we nog een reclamecampagne van 120.000 euro gepland. Maar die kunnen we nu besparen, want aandacht is er al genoeg. De naam van de actie is ook perfect, Terug naar je maker. Alleen had 'maker' met een hoofdletter gemoeten."

Het idee van de actie komt van Retecool-auteur 'Bas Taart'. "Ik dacht echt: die folder komt toch niet serieus? Toen heb ik op mijn Twitter gezet dat ik de folder terug ging sturen, zonder postzegel natuurlijk, en toen kwam van het een het ander. Gaat hij nu ook reclamefolders terug sturen? "Reclamefolders proberen mij geen denkbeelden op te dringen", zegt Bas. "Als iemand mij wat probeert te verkopen, is dat wat anders." En reclame van de Postcodeloterij? "Die moet je sowieso terug sturen." Kan FOK! dan met Retecool een actie starten tegen de Postcodeloterij? "Dat is absoluut bespreekbaar. Want zij proberen zichzelf ook op te dringen."

De vergelijking met de Postcodeloterij vindt Van Helden slecht. "De Postcodeloterij is geadresseerd. Maar reclame ontvangen in de bus is een keuze. Je kunt een nee/ja of nee/nee sticker op je brievenbus plakken. En anders kun je het ook nog altijd in de papierbak gooien. Al die weblogs propageren vrijheid van meningsuiting, maar een groep Christenen mag ineens geen vrijheid van meningsuiting hebben. Dat vind ik raar. Wij dringen ook niks op, maar wij geven de mensen iets om over na te denken."

Volgens Bas gaat het niet om 'Christenen-pesten'. "Ik heb totaal geen problemen met godsdiensten. Maar ik heb er wel problemen mee als ze mij hun denkbeelden proberen op te dringen. Op de speciale actiesite liep het gisteren storm. "Zo'n 10.000 bezoekers per uur. We zijn moeten verhuizen met de site omdat de server het niet aan kon."

Brochures die daadwerkelijk teruggestuurd worden, kunnen worden hergebruikt, zegt Van Helden. "Want op=op, dus als er dan wat terug komt kunnen wij het hergebruiken." Overigens vindt Van Helden dat de folders beter naar de organisatie gestuurd kunnen worden, dan naar hemzelf. "Postbus 31, 3940 AA Doorn."

Een meerderheid van de luisteraars van FOK!radio is inderdaad van plan de folder terug te sturen, blijkt uit een speciale poll (rechts onder in beeld) die door bijna 600 mensen is ingevuld. 60 procent zegt de folder retour afzender te doen. 17 procent vraagt zich af waar iedereen zich zo druk over maakt. 12 procent zegt de folder misschien terug te sturen en 10 procent zegt de folder gewoon te houden.

De gesprekken met Bas Taart van Retecool en Kees van Helden van het Actie Comité Schepping terugluisteren kan op Radio.fok.nl.