AH kan superwinkels niet kwijt

Monique Verlind (DJMO)
De Albert Heijn kan haar grootse winkelsoort niet kwijt. De uitbreiding van de XL-winkels verloopt erg moeizaam volgens de winkelketen met achthonderd winkels in Nederland. Ze aast daarom nu op plekken zoals in of bij nieuwe voetbalstadions. Jan-Christiaan Hellendoorn, woordvoerder van de AH zegt: "Bij stadions is veel parkeergelegenheid én de stadions liggen dichtbij de stad."

Zo groot als de 'winkels' in Frankrijk, waar de zogenaamde hypermarchés ook kleding en elektronica verkopen, wil de Albert Heijn echter niet worden. Hellendoorn legt uit: "Daarvoor is Nederland te klein.” Hij gaat verder: “In 2002 hebben we de eerste XL geopend. Wij hebben toen aangekondigd, dat wij ruimte zagen voor vijftig van die vestigingen. Weliswaar hebben we eind 2006 een slag geslagen door het overnemen van 6 Konmar-vestigingen en vorig jaar van vier Schuitema-filialen, maar verder dan 31 stuks zijn we nog niet gekomen. Vanuit nieuwe vastgoedprojecten komt niet veel los, en met het realiseren van een XL-winkel in Heemskerk zijn we al zeven jaar bezig."

Er zijn inmiddels wel gesprekken gevoerd met meerdere projectontwikkelaars, voetbalclubs en gemeenten, maar er zijn nog geen harde afspraken gemaakt volgens de Albert Heijn. Mocht er een 'supervestiging' bij een stadion komen, dan zijn ze niet de eerste met dit concept. Concurrent Jumbo opende in 2006 al een winkel bij Euroborg, het stadion van FC Groningen.