Leenfietsenproject Parijs mislukt wegens diefstal
In een poging het autoverkeer terug te dringen lanceerde Parijs met het reclamebedrijf JC Decaux het project in 2007. Na betaling bij een automaat konden Parijzenaars en toeristen fietsen lenen, die in heel de stad stonden.
Het systeem is gebaseerd op een door diefstal mislukt wittefietsproject in Amsterdam en zou jaarlijks 20 miljoen euro moeten opleveren. Door de hoge onkosten vindt JC Decaux het systeem niet meer rendabel, ondanks dat de gemeente Parijs een gedeelte van de reparaties en vervanging van de fietsen betaalt.
De stevige, muisgrijze modellen met een mandje voorop werden veelal vernield aangetroffen. Ook bleken de fietsen populair om mee te stunten. Op de videowebsite YouTube zijn filmpjes te zien, waarin mensen met een zogeheten Velib van de trappen bij Montmartre denderen of ze op een racecircuit testen. Ook belandde een groot aantal in rivier de Seine en zijn de grijze fietsen tot in Oost-Europa en Afrika gesignaleerd.