Vrouwen trekken zich niets aan van de kredietcrisis

Kredietcrisis of niet, impulsief shoppen blijft een universeel motto. Dat blijkt uit een grote mode-enquête onder 50.000 lezeressen uit de tien landen waar fashionglossy Grazia verschijnt.

Uit het wereldwijde onderzoek bleek dat dé vrouw graag haar portemonnee trekt voor kleding in haar eigen smaak, die ze weer baseert op wat ze ziet in de bladen. Kredietcrisis of niet, kleding wordt op elk gewenst moment gekocht. Hoe impulsief vrouwen ook inslaan, ze smijten het geld niet zomaar over de balk. Zo wil de Nederlandse lezeres bijvoorbeeld voor een aankoop niet in het rood staan. Liever wacht zij tot de uitverkoop. De betekenis van design kleding verschilt per land. Waar 45 procent van de Nederlandse lezeressen design gewoon ‘mooi’ vindt, ziet 36 procent van de Griekse lezeressen design als ‘statussymbool’

Hoge hakken blijken een belangrijk mode-item wereldwijd. Velen zijn bereid
om uit naam der mode extreem hoge hakken te dragen, van 34 procent van
de Nederlandse lezeressen tot 57 procent van de Australische lezeressen.
Bijna alle landen zien de little black dress als een ‘onmisbare uitvinding’,
alleen voor Italiaanse en Indiase lezeressen is het jurkje ‘handig in geval
van nood’. Het meest bepalende kledingstuk van het afgelopen decennium
is de sixties minirok.

De meerderheid van de 50.000 ondervraagde vrouwen vindt dat het bij mode draait om een persoonlijke stijl. Mode wordt liever zelf uitgevonden dan klakkeloos gevolgd. Shoppen doen zij dan ook liever alleen, de mening van anderen speelt geen grote rol. Aan de mening van winkelpersoneel wordt door niemand veel waarde gehecht en ook de mening van een vriendin doet er niet veel toe: de spiegel is betrouwbaarder. Weinig Graziavrouwen hebben een echte stijlgoeroe, inspiratie wordt gehaald uit tijdschriften. Moeten ze toch een persoon kiezen dan zet de Nederlandse lezeres Sex And The City-actrice Sarah Jessica Parker op nummer één. Kate Moss staat op nummer 2 en Audrey Hepburn op 3.