Telefonische verkoop in dialect scoort

Nolius

Het staat hoog in de ergernissen top 10: tijdens het eten gebeld worden door telefonische verkopers. Toch hebben kleine regionale verzekeraars een manier gevonden om er erg succesvol mee te zijn. Door te bellen in het dialect van de klanten wordt goed gescoord. Grote bedrijven die soms goedkoper zijn laten de klanten vervolgens links liggen.

Het blijkt allemaal uit onderzoek door een vergelijkingssite onder 168.000 klanten. Vooral in Zeeland werkt de tactiek goed. De Zeeuwse verzekeraar ZLM scoort net als in voorgaande jaren het beste, de Onderlinge Zeeuwse volgt na de artsenverzekeraar VVAA. De Noordhollandsche van 1816 en het Nijmeegse Polis Direct behoren eveneens tot de meest gewaardeerde.

"Mensen worden liefst direct geholpen door mensen die ze vertrouwen. Als verzekeraars dat regionale imago ook nog eens versterken, geeft dat bij klanten het warme gevoel waarmee ze zich afzetten tegen die grote anonieme multinational", zegt Edmond Hilhorst, directeur van de vergelijkingssite.

Er is behoefte aan de 'polderpolis'. "Regionaal én kleinschalig – tussen verzekeraars die steeds meer fuseren tot grote anonieme bedrijven – dat is wat klanten willen. Mensen buiten de Randstad hebben toch het idee dat de grote concerns in de Randstad en hun lokale tussenpersonen erg duur zijn. Bovendien begrijpen die hun belangen onvoldoende."

Randstedelingen die overigens denken: 'dat wil ik ook', hebben pech. De regionale verzekeraars werken vaak uitsluitend in de eigen regio. Zo kun je alleen bij ZLM verzekeren als je in Zeeland of Noord-Brabant woont.