Te veel docenten zonder diploma voor de klas

Redactie
Te veel docenten in het voortgezet onderwijs staan voor de klas terwijl ze daar geen bevoegdheid voor hebben. Dat blijkt uit onderzoek van ITS Nijmegen en het SCO-Kohnstamm Instituut dat gisterenavond naar buiten gebracht werd.

Het Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (VVVO) gaf opdracht voor dit onderzoek en gaat het rapport op 3 februari aanbieden aan de Kamercommissie van onderwijs.

Een kwart van de 550 docenten die werkzaam zijn in de onderbouw van het middelbaar onderwijs en betrokken waren bij het onderzoek, geeft onbevoegd les. In totaal werden bijna duizend docenten uit boven- en onderbouw ondervraagd. Van hen geeft bijna 30 procent wel eens een samengestelde les, waarbij twee vakken gecombineerd worden. Van hen doet 11 procent dit onbevoegd.

Voorzitter van VVVO René van de Kraats: "We merken dat er steeds meer docenten onbevoegd lesgeven. Dit is een kwalijke zaak, want de kwaliteit van de lessen loopt terug en daarvan zijn zowel de docenten als de leerlingen de dupe."

Van de Kraats is van mening dat de minister van onderwijs Plasterk en de VO-raad, de belangenorganisatie van het voortgezet onderwijs, actie moeten ondernemen. "Ze moeten docenten die desondanks toch onbevoegd les geven beter ondersteunen. Lerarenopleidingen moeten flexibeler in hun roosters worden om onbevoegde docenten de gelegenheid te bieden alsnog hun bevoegdheid te halen."