Deal Google-Yahoo uitgesteld

Redactie
Yahoo en Google stellen hun advertentiedeal uit. De bedrijven willen Justitie in Amerika meer tijd geven de deal te onderzoeken.

Yahoo zou op haar aangesloten sites advertenties van Google gaan weergeven. Dat moet de aandeelhouders van Yahoo tevreden stellen en het bedrijf weer financieël gezond maken. Maar hoewel het niet om een fusie gaat, zijn de mededingingsautoriteiten niet blij met de deal. Yahoo en Google krijgen samen tachtig procent van de markt van online adverteren in handen, en dat is veel te veel. Ook aartsconcurrent Microsoft heeft zich tegen de samenwerking van de twee zoekbedrijven verklaard, net als diverse adverteerders en uitgevers, die hogere prijzen vrezen. Eerder probeerde Microsoft zonder resultaat Yahoo over te nemen.

De bedrijven zijn in overleg met het ministerie van Justitie, maar die zeggen meer tijd nodig te hebben. Bij het bekend maken van de plannen in juni lieten de bedrijven al weten eerst te wachten op het oordeel van de autoriteiten, al komt het extra uitstel wel als een tegenvaller. De eerste deadline was gezet op 11 oktober en Google topman Eric Schmidt liet eerder weten dat 'tijd geld is' en de bedrijven geen uitstel wensen.

De bedrijven hebben laten weten de deal snel rond te willen hebben, voordat over een maand een nieuwe president wordt gekozen in de VS. Die wisseling van de politieke wacht zou onverwacht roet in het eten kunnen gooien als bedrijven andere regels krijgen opgelegd.

Deal Google-Yahoo uitgesteld  (foto: DAG)