[upd] Gekruisigde kikker blijft in museum

Redactie

Het bestuur van het Museion-museum in Bolzano beraadt zich vandaag over een kunstwerk van de Duitser Martin Kippenberger dat paus Benedictus XVI als godslasterlijk beschouwt.

Het kunstwerk 'Zuerst die Füsse' (Eerst de voeten) is een houten sculptuur van een groene kikker met een bierpul in de ene en een ei in de andere hand. Het dier is als Jezus Christus aan zijn handen en voeten aan een bruin kruis vastgespijkerd. Kippenberger, die in 1997 op 44-jarige leeftijd in Wenen overleed, beschouwde het werk als een zelfportret dat de levensangst van de mens weergeeft.

De president van de Noord-Italiaanse regio Alto Adige, Franz Pahl, heeft het kunstwerk bekritiseerd. "Dit is beslist geen kunstwerk, maar een godslastering en een walgelijk stuk vuil dat veel mensen ziek maakt", zei Pahl vandaag. Het Vaticaan stuurde hem namens de paus een steunbetuiging, want het werk "kwetst de religieuze gevoelens van zoveel mensen die in het kruis het symbool van Gods liefde zien".

De woede van de vrome katholiek Pahl ging zo ver dat hij deze zomer met een hongerstaking de verwijdering van het kunstwerk uit het museum probeerde te bereiken. Zijn gezondheid verslechterde zo, dat hij in het ziekenhuis terechtkwam. Het museum besloot gezien de commotie het beeld van de ontvangsthal over te brengen naar een minder druk bezochte ruimte op de derde verdieping.

De actie van Pahl en het Vaticaan vielen bij kunstminnaars in slechte aarde. "Kunst moet altijd vrij zijn en de kunstenaar moet geen beperkingen in zijn vrijheid van expressie hebben", zei Claudio Strinati van de staatsmusea in Rome vandaag tegen een Italiaanse krant.

Update 17.04
De gekruisigde groene kikker blijft gewoon in het museum hangen. Dat heeft het bestuur van de kunstinstelling vanmiddag met meerderheid van stemmen besloten.

Met het besluit negeert de leiding van het museum de oproep van het Vaticaan om het werk niet meer te laten zien. De paus beschouwt het als godslasterlijk. Volgens het bestuur is de kikker een kunstwerk en blijft het hangen, totdat de expositie waarvan het deel uitmaakt, is afgelopen.