Hof geeft groen licht voor vliegtaks

Redactie
Tegenstanders van de vliegtaks hebben ook in hoger beroep aan het kortste eind getrokken. Het gerechtshof in Den Haag oordeelde donderdag dat de vliegbelasting gewoon geheven mag worden omdat die niet in strijd is met het Europese recht. Daarmee stelde het hof het ministerie van Financiën in het gelijk, zoals de rechtbank in maart ook al deed.

Sinds deze maand betalen vliegtuigpassagiers in Nederland een extra toeslag op hun ticket. Voor bestemmingen tot 2500 kilometer afstand moeten ze 11,25 euro meer neerleggen. Voor alle overige bestemmingen is de vliegtaks 45 euro. Frankrijk en Engeland kennen al jaren een vliegbelasting.

Tegen de geplande invoering van de vliegtaks waren de luchthavens van Schiphol en Maastricht samen met de vliegmaatschappijen Ryanair en Corendon, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen Barin en reisorganisatie ANVR al in het geweer gekomen. De rechtbank in Den Haag verwierp hun bezwaren echter. Barin, Maastricht Aachen Airport en Ryanair gingen vervolgens in hoger beroep.

Volgens Barin is de heffing in strijd met een internationaal luchtvaartverdrag. Verder vinden het Maastrichtse vliegveld en Ryanair het onterecht dat transferpassagiers de toeslag niet hoeven te betalen. Dit zou Schiphol en luchtvaartmaatschappijen op die luchthaven bevoordelen ten opzichte van Maastricht Aachen Airport, omdat de passagiers op Schiphol grotendeels transferpassagiers zouden zijn.

Het hof veegde alle bezwaren van tafel. Het Verdrag van Chicago, waarop Barin zich beriep, moet volgens het hof anders worden uitgelegd. Bovendien zouden Maastricht Aachen Airport en Ryanair zelf ook transferpassagiers kunnen vervoeren, opperde het hof. Van staatssteun is dan ook geen sprake.

KLM maakte eerder donderdag bekend dat de vliegtaks de luchtvaartmaatschappij het komend jaar een half miljoen tot een miljoen passagiers gaat kosten. Dat aantal is gebaseerd op het aantal vooruitboekingen tot juli volgend jaar.