Unilever maakt in IsraŽl excuses voor topless dj

Redactie

Unilever heeft zich de woede van de ultra-orthodoxe joodse gemeenschap in Israël op de hals gehaald. Het Nederlandse bedrijf organiseerde een feest ter promotie van Axe-deodorant waarbij een topless Hongaarse discjockey de aandacht trok. Dat meldde de Israëlische krant Haaretz gisteren.

Inmiddels heeft Unilever zijn excuses per brief aangeboden. Maar daar wordt geen genoegen mee genomen. "De belediging was niet alleen tegen ons gericht, maar ook tegen het seculiere deel van de bevolking", aldus rabbijn Gabriel Papenheim.

In de marketingcampagne voor het Axe-feest figureerde dj Niki Belucci topless op aanplakbiljetten. Ze prijkte op de posters met ontbloot bovenlijf, handen op haar schouders waardoor haar borsten deels bedekt zijn met haar armen. Tijdens haar dj-sessie hield Niki haar tepels overigens wel bedekt.

In Israël behaalt Unilever zijn omzet voor een groot gedeelte uit de verkoop van producten aan de joods-orthodoxe gemeenschap. Daartoe past het bedrijf zijn reclamecampagnes aan om niet te provoceren. Zo werd in een Dove-reclame een vrouw in T-shirt verwijderd omdat dit de joods-orthodoxe gemeenschap tegen de haren in kon strijken.

Axe staat bekend om zijn provocerende reclames. Unilever liet weten dat "dit in de internationale strategie voor Axe past. We sponsorden slechts een privé-feest". Het bedrijf zegt in de toekomst voorzichtiger te werk te zullen gaan.