Gemeente Utrecht wil meer bekendheid

Sander (Xender)

De gemeente Utrecht wil de stad internationaal en ook nationaal meer op de kaart zetten. Het is een 'historische, persoonlijke stad die ruimte biedt aan vernieuwing en talent' volgens het college. Na de zomervakantie start er een campagne. Daarnaast gaat de stad de komende tijd flink op de schop.

Volgens de wethouder van Economische zaken Marka Spit, is het van groot belang dat Utrecht zich sterker profileert. "Dat is nodig om de internationale bekendheid van Utrecht te vergroten en de economische kansen van de stad optimaal te benutten. Ook de werkgelegenheid profiteert van meer bezoekers en investeringen."

Het inwonertal en de werkgelegenheid moeten flink omhoog. Naast de campagne moet dat vooral bereikt worden door bouwactiviteiten zoals de ontwikkelingen in Leidsche Rijn, het stationsgebied en de herstructurering van de naoorlogse woonwijken, bedrijventerreinen en winkelcentra.

Utrecht wil zich ook op de kaart zetten met enkele grote sport- en culturele evenementen, zoals het Grand Départ van de Tour de France in 2010 (dat Utrecht nog steeds graag wil binnenhalen) en de Vrede van Utrecht-viering in 2013 en Europese Culturele Hoofdstad in 2018.