Yahoo! en Google sluiten advertentiepact

Hans (ItaloDancer)

De strijd om Yahoo!, die vijf maanden heeft geduurd, is voorlopig voorbij. Microsoft en Yahoo! hebben hun gesprekken afgerond zonder tot een overeenkomst te komen. De overname van het internetbedrijf door Microsoft, waarvoor tijdelijk een bod van bijna 50 miljard dollar lag, had de grootste ooit in de technologiesector kunnen worden.

In plaats daarvan gaat Yahoo! een advertentiepact met Google aan. Dat heeft Google vandaag bekend gemaakt. De deal loopt vier jaar en moet jaarlijks 800 miljoen dollar aan extra omzet genereren. Als de overeenkomst bevalt, dan bestaat de mogelijkheid om deze met uiterlijk tien jaar te verlengen. Als onderdeel van het pact zal Yahoo! advertenties van Google tonen op haar websites, waarbij het grootste deel van de opbrengsten naar Yahoo! zal gaan.

Yahoo! heeft alles gedaan om maar uit de handen van Microsoft te kunnen blijven. Vooralsnog zijn ze daar met deze deal in geslaagd. Microsoft heeft wel aangegeven dat, hoewel ze niet langer geïnteresseerd zijn om Yahoo! als geheel over te nemen, ze de mogelijkheid open houden voor "alternatieve transacties", zoals het inlijven van een deel van Yahoo!