Supermarkten verscherpen toezicht drankverkoop

Redactie
Supermarkten gaan iedereen die er jonger uitziet dan twintig jaar vragen om legitimatie als zij alcohol of tabak willen kopen. De maatregel, een initiatief van de supermarktbranche zelf, moet in het najaar van kracht worden.

Dat zei Klaas van den Doel, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), vandaag bij de presentatie van het jaarverslag. Het CBL is de brancheorganisatie van supermarkten.

Aan jongeren beneden de zestien jaar mag geen alcohol en tabak worden verkocht. Winkeliers moeten aan mensen die jonger lijken dan zestien jaar een identiteitsbewijs vragen. De nieuwe 'huisregel' van de supermarkten moet leiden tot betere handhaving.

"Wij hebben gekozen voor een leeftijdsgrens van twintig jaar omdat dit veel ouder is dan zestien, waardoor die leeftijd beter geborgd wordt", aldus Van den Doel. "Het is een leeftijdsgrens waarvoor naar verwachting ook begrip is bij de klant en de samenleving."

Van den Doel meldde tevens dat 2008 goed is begonnen voor supermarkten. Mede dankzij een goede paas- en pinksteromzet en het mooie weer is de omzet gegroeid. De hogere prijzen voor voedsel waren daar mede debet aan. Het CBL verwacht dat de jaaromzet boven de 30 miljard euro zal uitkomen. In 2007 bedroeg deze 28,7 miljard euro, een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2006.