'Talenten allochtonen niet erkend op basisschool'

Redactie

Veel kinderen van de tweede generatie Turken en Marokkanen beginnen hun schoolloopbaan met een achterstand omdat hun talenten op de basisschool niet worden erkend. Daardoor bereiken de jongeren het hoger onderwijs veelal via een lange weg van het stapelen van opleidingen.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Migratie en Etnische Studies (IMES) van de Universiteit van Amsterdam, dat vandaag naar buiten is gebracht.

Voorheen werd dat probleem in de brugklas ondervangen, omdat daar werd bepaald welk niveau het beste bij welke leerling past. De afschaffing van dat systeem heeft volgens het IMES geleid tot een ''paradoxale situatie'', waarbij ''honderden miljoenen besteed worden aan achterstandsleerlingen, terwijl gelijkertijd bewezen succesroutes zijn afgeschaft''.

Volgens het onderzoek onder, dat onder duizend Turkse en Marokkaanse Nederlanders van de tweede generatie in Amsterdam en Rotterdam werd uitgevoerd, blijkt verder dat er een elite binnen die gemeenschappen is ontstaan. Een kwart van hen woont in de betere wijken en is hoogopgeleid.

De helft van hen heeft het succes via een tijdrovende omweg moeten bereiken. Vanaf het vmbo of de mavo zijn ze naar het hoger onderwijs opgeklommen.