Radio 2 boos over mogelijke boete Trijntje-cd

Redactie
Radio 2 is het niet eens met het Commissariaat voor de Media. Dat beweert dat de zender de beginselen van non-commercialiteit van de publieke omroepen in de Mediawet heeft geschonden door zijn rol in de totstandkoming van de cd 'The look of love' van Trijntje Oosterhuis.

Het Commissariaat voor de Media is van plan Radio 2 een boete van tachtigduizend euro op te leggen 'omdat de zender meer dan toelaatbaar heeft bijgedragen aan de totstandkoming en de promotie van een commercieel product'.

Radio 2 heeft op 16 november 2006 een live-concert van Trijntje Oosterhuis met het Metropole Orkest uitgezonden. De zender heeft daarbij het initiatief genomen om samen met platenmaatschappij EMI ook een cd te maken met Oosterhuis, die samen met het Metropole Orkest nummers uit het oeuvre van Burt Bacharach ten gehore brengt.

Radio 2 stelt zich op het standpunt dat de Mediawet niet duidelijk is over de ruimte in het samenwerken met zakelijke partners, en zegt nadrukkelijk geen geld te hebben geïnvesteerd in de totstandkoming van de cd. Maar zowel het Metropole Orkest als Radio 2 heeft wel marktconform gedeeld in de inkomsten door royalties. Volgens het commissariaat is het verdacht dat de zender op deze manier geld ontvangt voor een product dat hij zelf onder de aandacht heeft gebracht.

Kees Toering, zendermanager van Radio 2, ontkent dat sprake is van een ontoelaatbare betrokkenheid. "Een cd-opname met een kwalitatief hoogwaardig orkest als het Metropole Orkest is zo kostbaar dat commerciële partijen niet snel in een dergelijk project stappen zonder een publieke zender als Radio 2", zegt hij. "Dat Radio 2 vervolgens aandacht heeft gegeven aan de cd op de zender is logisch."

Toering laat weten dat Radio 2 zich in de hoorzitting, die op 24 april plaatsvindt, gaat verweren tegen het betoog van het commissariaat. "Als het commissariaat in het gelijk wordt gesteld kan dit wel eens het einde betekenen van dergelijke mooie muziekprojecten. Dat lijkt me een groot gemis."