Weinig animo in Nederland voor CO2-actie

Redactie
Van het Colosseum in Rome tot het Opera House in Sydney en de Golden Gate Bridge in San Francisco; de monumenten kregen zaterdagavond even een heel andere aanblik. Op initiatief van het Wereld Natuur Fonds (WWF) gingen in meer dan 380 steden, verspreid over ruim dertig landen, tussen acht en negen uur 's avonds lokale tijd de lichten uit. Nederland trok zich weinig aan van de oproep van het WNF. Het Hilton Hotel in Amsterdam was één van de weinige plekken in Nederland waar tijdens het Earth Hour wél de lichten een uur lang doofden.

Het doel van Earth Hour aandacht vragen voor de wereldwijde energieverspilling en uitstoot van het broeikasgas CO2. Het WWF had bedrijven, regeringen en huishoudens opgeroepen ten minste een uur lang alle lampen en elektronische apparaten uit te schakelen. Vorig jaar werd de actie nog alleen gehouden in Australië. Daar zaten toen 2,2 miljoen mensen en 2.100 bedrijven een uur lang in het donker. Dit jaar was de oproep aan de hele wereld gericht en zo doofden de lichten met de zon mee in Oceanië, Europa en Noord-Amerika.

In Sydney deed 59 procent van de inwoners mee aan de actie en in Ierland werden regeringsgebouwen, bruggen en monumenten een uur lang niet verlicht. Het financiële district bleef daar echter een grote lichtbal. De skyline van Chicago daarentegen veranderde ingrijpend toen de verlichte antennes op de Sears Tower uitgingen. In de Amerikaanse stad gingen uiteindelijk tweehonderd gebouwen 'op zwart.'

Vooraf hoopte het WWF dat honderd miljoen mensen zouden meedoen. Uiteindelijk werd volgens de organisatie massaal gehoor gegeven aan de oproep. 'De actie heeft politieke grenzen overschreden en heeft ook in landen in Vietnam en China weerklank gevonden', zei organisator Andy Ridley na afloop.

Net als in Nederland was de belangstelling voor de actie ook in Europese landen als Frankrijk, Spanje en Duitsland gering. Onder meer kastelen in Denemarken en Zweden, het parlementsgebouw in Boedapest en de kathedraal van Canterbury in Engeland deden wel mee aan de verduistering.

De Ierse pubs besloten het initiatief daarentegen bewust te laten voor wat het was. De kroegbazen vreesden dat het donkere uurtje verkeerd zou uitpakken omdat het bezoekers mogelijk zou aanzetten tot balorigheid. Zoekmachine Google droeg zijn steentje bij door de normaal gesproken witte homepage zwart te maken met als verklaring de tekst: 'Wij hebben de lichten uitgedaan. Nu is het jouw beurt.'